maandag 1 februari 2021

Boeken verslonden in januari


De meeste januaritijd heb ik doorgebracht in het 18e eeuws Polen. "De Jakobsboeken" van Olga Tokarczuk staat vol onuitspreekbare namen en het duurt tot het laatste derde vooraleer je voldoende vat krijgt op de verschillende personages om het wat leesbaar te maken. Een boek over het ontstaan van het frankisme, waar je toch best eerst eens de Wikipediapagina over openslaat voordat je begint te lezen.



Ter voorbereiding van de leesclub nam ik een tweede keer "De Kolibrie" van Sandro Veronesi door, maar dan met de hoofdstukken eerst in chronologische volgorde gezet. Het begin was een beetje vreemd, omdat ik het gevoel had dat ik de personages eigenlijk al wat zou moeten kennen, maar daarna verbaasde me hoe snel het leven van Marco Carrera voorbij vliegt.



Na de Franse serie "Lupin" met Omar Sy in de hoofdrol was ik wel benieuwd naar de boeken over Arsène Lupin waar de serie op gebaseerd is. Ik vond een exemplaar van "De Holle Naald" van Maurice Leblanc en als je een oogje dichtknijpt wat de vele typefouten betreft, vind je een geweldig verhaal dat in het Frans waarschijnlijk nog beter klinkt.

 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten