donderdag 28 december 2023

Mijn top 10 van 2023!

 



10. The King of Shadows van Robert McCammon
Het achtste deel in de reeks historische suspense over probleemoplosser Matthew Corbett. Hij neemt afscheid van zijn geliefde Berry, die hij in het vorige boek heeft gered en nu terug naar New York vaart. Zelf gaat Matthew aan boord van een schip samen met professor Fell, tot nu toe de Moriarty voor zijn Holmes. Fell heeft een persoonlijke missie, maar al snel blijkt hij niet de grootste vijand te zijn.




9. The Nobleman's Guide to Scandal and Shipwrecks van Mackenzi Lee
Het derde deel in de reeks over de 18e eeuwse familie Montague. Het reisverhaal van een hoofdpersonage geplaagd door allerlei stoornissen die plots een mysterie te ontrafelen krijgt. Het persoonlijke verhaal van een man die in het verleden probeert te ontdekken waarom hij is zoals hij is.




8. De verre voortijd van Sebastian Barry
Dit jaar deed ik opnieuw mee aan de leesclub van Kaat Vrancken, en dit was het eerste boek dat we bespraken. Een prachtig stuk literatuur dat haar geheimen pas heel op het einde prijsgeeft, maar zelfs dan nog niet allemaal! Heel actueel ook, want het verhaal gaat over pedofilie in de Kerk.



7. After Death van Dean Koontz
De tweede Koontz van 2023 zakt naar de zevende plaats. Een knappe thriller waar je gemakkelijk een verfilming bij kunt fantaseren. De personages blijven echter niet diep genoeg uitgewerkt, een tekortkoming die al een aantal jaren in zijn boeken aanwezig is. Een toffe vertelling, maar spijtig genoeg ontbreekt het wat aan spanning. Een aangenaam verhaal dat tot de verbeelding spreekt, met genoeg actie en spanning, maar ik had nooit het gevoel dat het wel eens kon mislopen voor onze held.


6. De Grijze Jager 3: Het IJzige Land van John Flanagan
Geen aparte recensie van dit jeugdboek, omdat ik ze eigenlijk tussendoor gelezen heb ter afwisseling van wat zwaardere lectuur. Maar dit deel vond ik het wel waard in mijn top tien te zetten. John Flanagan bracht in 2007 het eerste deel van De Grijze Jager uit en de serie loopt nog steeds door na 17 officiële delen, één novelle en twee prequels. Geen idee waar hij zijn inspiratie haalde, maar persoonlijk herken ik er veel dingen in: Harry Potter, Robin Hood, De Donkere Toren van Stephen King, Lord of the Rings, ja zelfs Hawkeye van Marvel's Avengers... Het is een toffe en spannende jeugdreeks, dit deel heb ik nu pas als laatste gelezen, en ik kijk er zeker naar uit om ook de andere delen erdoor te jagen!


5. De moord op Roger Ackroyd van Agatha Christie
Agatha Christie op haar best. Roger Ackroyd wordt vermoord teruggevonden. Verschillende mensen uit zijn familie en vriendenkring zijn verdacht. Hercule Poirot is eigenlijk al op pensioen en woont nu toevallig in de buurt. Het nichtje van het slachtoffer huurt hem in om de moord op te lossen. We volgen hem doorheen zijn onderzoek. Gaandeweg ontdekt hij dat elk personage wel zijn of haar geheimen heeft, en hij komt het allemaal te weten. Zo schrapt hij ook de ene na de andere verdachte van zijn lijst. Aan het einde van het boek roept hij iedereen samen om de resultaten van zijn onderzoek uit de doeken te doen.



4. The Secrets of Pencarrack Moor van Terri Nixon
Hoe kan Terri Nixon ontbreken in mijn top tien? Met dit boek bouwt ze verder op de setting van haar twee vorige historische trilogieën, de Penhaligon en Fox Bay saga's, in het Cornwall van de jaren '30. De charme van het verhaal is de dynamiek tussen de verschillende vrouwelijke personages, en hoe ze allemaal op hun eigen manier op zoek zijn naar hun plaats in hun wereld.




3. The Five van Hallie Rubenhold
Raar maar waar: een non-fictie boek in mijn top tien! Dankzij Hallie Rubenhold maken we kennis met de échte vrouwen achter de slachtoffers van Jack the Ripper, vaak onterecht in het hokje van prostituee geschoven door de autoriteiten. Een gedetailleerd beeld van het dagelijks leven in het Londen van de 19e eeuw, hoe weinig rechten vrouwen hebben vergeleken met mannen, en hoe een stomme vergissing een heel leven kan verknoeien.



2. Holly van Stephen King
Een "gewoon" detectiveverhaal zonder iets bovennatuurlijks, zonder monsters behalve die van de menselijke soort. Een pure thriller die in tegenstelling tot Billy Summers wél aangenaam om te lezen is, en dus een mooie tweede plaats verdient. Het verhaal over seriemoordenaars bleef boeiend van begin tot einde, zelfs zonder de typische King-elementen. In mijn ogen een waardige opvolger voor de oorspronkelijke Bill Hodges-trilogie.



1. The House at the End of the World van Dean Koontz
De tweede Koontz in mijn lijst staat helemaal op de eerste plaats! Het is eindelijk een glorieuze terugkeer naar zijn klassieke "monsterverhalen". Het verhaal boeide me van begin tot einde en ik heb de laatste 200 pagina's zo goed als in één ruk uitgelezen. Als een boek dat effect heeft, verdient het om boven de rest uit te torenen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten