dinsdag 27 april 2021

Boeken verslonden in april



De grootste klepper van deze maand was de bundel "Alle Verhalen" van Clarice Lispector, gelezen voor de leesclub van de Genkse bibliotheek. Lispector kan mooi schrijven, maar ik vind niet al haar verhalen goed. Soms zijn het echt heel grappige verhalen. Soms eindigen ze plots, alsof ze nog niet helemaal af zijn. Soms blijven ze duren, soms zijn het maar een paar pagina's. Deze verhalenbundel is veelzijdig en ik denk dat er voor elke lezer wel iets in zit.


Ter afwisseling las ik "War Horse" van Michael Morpurgo, maar ook vooral om te kijken of het boek al geschikt zou zijn voor mijn tienjarige zoon. Morpurgo schrijft een mooi jeugdboek dat voor kinderen een goede kennismaking is met een verschrikkelijke tijd uit onze geschiedenis: Joey die als jong paard door een boer wordt gekocht en moet leren ploegen, dan gerekruteerd wordt door het Britse leger als de oorlog uitbreekt, gevangen wordt door de Duitsers en voor hen moet werken, en uiteindelijk terug in een Brits veterinair ziekenhuis belandt.

 




"The Other Emily" van Dean Koontz
is een terugkeer naar zijn gloriedagen en de verhalen met een paranormaal kantje genesteld in wetenschappelijke experimenten. Het is een mysterie dat je meteen vastgrijpt en niet loslaat. Misschien iets te veel science-fiction aan het einde, dus net niet goed genoeg om vijf sterren te verdienen.

Halverwege de maand begon ik in "Anne Frank - de biografie" van Melissa Müller, eens een non-fictie boek voor de verandering maar eentje dat wel best verhalend geschreven is. Ik kan me niet herinneren ooit het echte dagboek gelezen te hebben; ik heb wel een verfilming gezien. Maar ik vond het heel interessant om alle achtergrondinformatie te lezen, het hele stuk geschiedenis waarin de familie Frank leefde, maar het bleef allemaal moeilijk te vatten. Het boek is heel gedetailleerd over de stappen die elk lid van de familie onderneemt naarmate de toestand voor de joden in Duitsland verslechtert, zowel de familie van vader Otto Frank als die van moeder Edith Holländer. Het was eigenlijk te veel informatie. Gelukkig is het makkelijker te volgen zodra de familie onderduikt en het verhaal meer over Anne zelf gaat. Het verraste me om te ontdekken dat de vrouwen eigenlijk aan een ziekte zijn gestorven in de concentratiekampen.




Daarnaast las ik ook nog drie strips uit de reeks "De Legendariërs" en het jeugdboek "Corby Vloed en de Keizerin van de zeeën" van Paul Stewart en Chris Riddell, de makers van "De Klifkronieken".

Geen opmerkingen:

Een reactie posten