dinsdag 6 april 2021

Review "War Horse" - Michael Morpurgo

* * * * *
Ik was op zoek naar een toegankelijk boek voor mijn zoontje over de Eerste Wereldoorlog. Hij toonde interesse in de loopgraven tijdens ons Valentijnsweekend in Veurne, en hij vertelde ook al over de geschiedenislessen op school. Ik dacht meteen aan "War Horse". Ik heb de film van Spielberg gezien (ik heb bijna álle films van Spielberg gezien) en ook de theatervoorstelling in Antwerpen die me heel erg raakte. Ik wist dat het verhaal op een boek gebaseerd is, dus leek me dat een goede optie. Uiteraard besloot ik het eerst zelf te lezen, om te bepalen of het geschikt was voor mijn tienjarige.

Michael Morpurgo heeft best veel jeugdboeken geschreven, vaak over de oorlog en ook vaak met dieren in een belangrijke rol. "War Horse" is geschreven vanuit het standpunt van het paard zelf, Joey. Dat is in het begin wel even wennen, en ik moest mezelf er regelmatig aan herinneren dat de verteller niet de mens was die op dat moment in Joey's gezelschap vertoefde.

Joey vertelt aan de lezer ook alles wat de mensen tegen elkaar zeggen, of dit nu Engels, Frans of Duits is. Een logisch gevolg is dat je als lezer denkt dat hij ook alles verstaat. Maar Morpurgo creëert daar toch wat afstand. Joey geeft nooit commentaar op wat de mensen zeggen, hij reageert alleen op de toon van hun stem en uiteraard op hun daden.

Een nadeel van eerst de film en het theaterstuk gezien te hebben, is dat je het hele boek meteen in beeld omzet in je hoofd. Er zijn wel degelijk wat verschillen, maar het betreft louter details die eigenlijk niet zo belangrijk zijn, aangepaste beelden die visueel sterker overkomen op het scherm of het podium. Het boek was op dit moment ook minder aangrijpend bij mij. Maar het verhaal staat er zeker: Joey die als jong paard door een boer wordt gekocht en moet leren ploegen, dan gerekruteerd wordt door het Britse leger als de oorlog uitbreekt, gevangen wordt door de Duitsers en voor hen moet werken, en uiteindelijk terug in een Brits veterinair ziekenhuis belandt. Joey vertelt over de oorlog in hoeverre hij alles begrijpt. Hij geeft heel objectieve beschrijvingen van alle ellende die de mensen overkomt. Alleen zijn eigen ervaringen met weer en wind, met verlies en verwondingen zijn gekleurd. Voor de rest laat hij de mensen die commentaar geven netjes aan het woord.

Morpurgo schrijft een mooi jeugdboek dat voor kinderen een goede kennismaking is met een verschrikkelijke tijd uit onze geschiedenis. Ik hoop dat mijn zoontje hem wil lezen en ben benieuwd wat hij ervan vindt.