maandag 16 augustus 2021

Recensie "Arsène Lupin - Gentleman inbreker" - Maurice Leblanc

* * * * *
Een tijdje geleden las ik, na het bekijken van de Netflix-reeks, "De Holle Naald" van Maurice Leblanc. Het was een goed verhaal, maar ik bleef toch wat op mijn honger zitten want Lupin zelf maakt er voor een groot deel niet zelf actief deel van; het zijn de andere personages die achter hem aan zitten.

Maar nu las ik "Arsène Lupin - Gentleman Inbreker" en ik begrijp meteen waarom Lupin zo'n intrigerend personage was en nog steeds is voor zoveel lezers. Dit boek is eigenlijk een collectie kortverhalen met telkens een nieuwe zaak waar Lupin toeslaat. Hier en daar verwijzen ze wel naar elkaar, maar misschien werden die referenties pas bij het samenstellen van de bundel toegevoegd.

"De Holle Naald" gaf ik al vier sterren, maar dit boek krijgt er toch een vijfde bij. Ik las een nieuwe editie van Uitgeverij Oevers en gelukkig staan hier geen typefouten in (er is me maar eentje opgevallen; maar ja, vergissen is menselijk, en ik schrijf ook niet perfect).

De vertelstem wisselt tussen de verschillende verhalen. Soms is het Lupin zelf, soms is het een ander personage, soms is het de schrijver die vertelt hoe hij dienst doet als biograaf van Lupin. Soms lijkt het alsof de verteller een ander personage is, maar ontdek je gaandeweg dat het stiekem toch Lupin is. Maurice Leblanc houdt het boeiend op deze manier, en elk verhaal is een plezier om te lezen. Je probeert zelf uit de dokteren hoe Lupin te werk is gegaan. Als je weet dat hij een meester der vermommingen is, heb je dat onderdeel van zijn trukendoos wel snel door, maar toch weet Leblanc er telkens nog iets extra bij te verzinnen. Je merkt dat hij heel veel plezier beleefde aan het schrijven van deze verhalen, en ik ben des te meer benieuwd naar de overige boeken.