dinsdag 24 augustus 2021

Recensie "Rafael" - Laurell K. Hamilton

* * * *
"Rafael" is ondertussen het 28e boek dat Laurell K. Hamilton heeft geschreven in haar reeks over hoofdpersonage Anita Blake. We lezen over een alternatief universum waar de wereld niet alleen bevolkt wordt door mensen, maar ook door vampieren en weerwolven (en uiteindelijk ook tal van andere weerdieren). Deze wezens die vroeger als monsters werden beschouwd, hebben ook een soort mensenrechten gekregen en leven nu legaal onder ons. Tot ze de wet overtreden uiteraard, en dan afgemaakt moeten worden zoals nu honden worden afgemaakt die bijvoorbeeld kinderen bijten.

Anita werkte ook voor een firma gespecialiseerd in het tijdelijk terug opwekken van gestorven mensen om bijvoorbeeld erfeniskwesties op te helderen. Om u een idee te geven dat ze best wel over wat bovennatuurlijke krachten beschikt.

28 boeken later heeft ze de krachten van heel wat slechteriken overgenomen, is ze spiritueel verbonden met een aantal van die bovennatuurlijke wezens. Hoewel ze zelf geen vampier of weerwolf of wat dan ook is, heeft ze wel enkele van hun krachten overgenomen. In "Rafael" komt haar relatie met de weerratten aan bod. Rafael is de koning van de weerratten, en zijn heerschappij wordt in vraag gesteld door een nieuwe tegenstander, Hector. Anita moet nu beslissen of ze haar krachten gaat koppelen met Rafael, zodat hij de troon kan behouden.

Het is vreemd, maar toen ik in de eerste boeken van Anita Blake over Rafael las, stelde ik me hem eerder voor als Timothy Spall in "Harry Potter", het enige andere personage dat ik ken die in een rat kan veranderen. Nu valt me pas op als wat voor een knappe gast die Rafael eigenlijk voorgesteld wordt.

Het boek bestaat vooral uit dialogen. Daar is het soms echt wel opletten geblazen, want meestal troepen er een heleboel personages samen om te discussiëren over de problemen die hen in de weg staan, en het is niet altijd even makkelijk om iedereens standpunt te begrijpen. Sommige personages houden er immers best niet zo'n alledaagse filosofieën op na. De dialogen dreigen soms saai te worden, maar gelukkig duikt er af en toe toch wat actie op. Vooral het laatste deel van het boek is spannend en interessant en maakt al het voorgaande geleuter goed.