dinsdag 22 december 2020

Spelbespreking "Whispers of a Machine"

* * * * *
Ik ben Vera Englund, een overheidsagente in een post-apocalyptische wereld veranderd na een globaal incident met artificiële intelligentie. Implantaten ontwikkeld met nanotechnologie bezorgen me speciale krachten die ik in de loop van mijn onderzoek ontwikkel. Mijn huidige zaak brengt me naar het Scandinavisch stadje Nordsund, waar ik enkele moorden moet onderzoeken.

Ik werd aangenaam verrast door het point 'n click avonturenspel "Whispers of a Machine". De personageportretten zijn heel knap getekend (Vera zelf lijkt wat op Kristen Stewart, maar mijn favoriet is het ontwerp van Katarina; op de een of andere manier deed ze me denken aan Willa Holland, die Thea Queen speelt in "Arrow"), de stemmen zijn ook heel professioneel, en de setting heeft niet te veel verschillende locatieschermen, dus mijn mentale kaart van deze fictieve wereld was volledig onder controle.

Ik heb genoten van dit onderzoek. Puzzels van zijn van een perfecte moeilijkheidsgraad. Het enige probleem dat ik had was dat ik vergat dat ik een speciale kracht had waarmee ik ook andere mensen energie kon geven. Ik keek er altijd naar uit om te zien waar het verhaal me zou brengen. Na zes uur speeltijd bereikte ik dag 3 in het spel en was toen op zoek naar een broer en een boek. Ik vond ze allebei na nog 2 uur spelen, toen ik dag 4 bereikte. Het duurde even voordat ik het boek vond. Vooral omdat ik dacht dat ik het boek nodig had om een ​​ bepaalde locatie verder te onderzoeken; bleek dat het tegenovergestelde het geval was. 

Een toffe puzzel was het opruimen van de achtergrondgeluiden op een geluidsband, om zo de stemmen te isoleren en verstaanbaar te maken.
Het herinnerde me aan het analyseren van een opname van een telefoongesprek in "Spycraft: The Great Game". Dag 3 eindigde met een spectaculaire plotwending. Even dacht ik dat ik een scherm met "Game Over" zou zien.

Ik heb het spel uitgespeeld na 8,5 speeluren, hoewel ik het gevoel heb dat ik de laatste 'strijd' anders had kunnen afhandelen. Ik kreeg de 'Path of Tyr', het spel assertief afgemaakt, ik 'ontketende de wolf' en werd 'carrièremaker'. Het blijkt dus dat er verschillende eindes zijn afhankelijk van de keuzes die je maakt, en van wat ik hoor van andere spelers zijn er ook verschillende speciale krachten te verkrijgen, afhankelijk van hoe je speelt.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten