vrijdag 28 februari 2020

Review "The Storied Life of A.J. Fikry" - Gabrielle Zevin

* * * * *
Is het te vroeg om in februari al mijn nummer één van 2020 in gedachten te hebben? "The Storied Life of A.J. Fikry" van Gabrielle Zevin is het materiaal waar goede films van gemaakt worden. Denk aan films als "We Bought A Zoo" en "The Secret Life of Walter Mitty". In mijn hoofd ben ik al op zoek naar een acteur om A.J. Fikry te vertolken.

Je moet het verhaal zelf ontdekken. Ik ga er niet veel over verklappen. Het boek gaat over de eigenaar van een boekhandel wiens leven totaal verandert. A.J. Fikry als personage is wat te vergelijken met Don Tillman uit de Rosie-boeken van Graeme Simsion, maar hij is geen autist. Hij houdt gewoon van boeken, en dat is ook de maatstaf die hij gebruikt om anderen te beoordelen: hij vraagt steevast naar de favoriete boeken van mensen om te kijken of ze de moeite waard zijn. Ja, hij is wat bekrompen in zijn denkwijze. Maar ze zeggen altijd dat een goed boek het hoofdpersonage laat evolueren.

De liefde voor boeken is ook bij Gabrielle Zevin heel duidelijk. Ze bouwt dit boek zo op dat elk hoofdstuk start met een korte recensie geschreven door A.J. Fikry over een specifiek kortverhaal. Dat kortverhaal geeft hints over wat er in het aankomende hoofdstuk te gebeuren staat. De rest van het boek staat ook vol verwijzingen naar andere boeken maar ook TV-series. Het is heel tof om gekende verwijzingen tegen te komen, maar dit mag niet overdreven worden. En dat is hier zeker niet het geval.

"The Storied Life of A.J. Fikry" is een romantisch verhaal in alle betekenissen van het woord. Het gaat uiteraard over liefde, romantische liefde maar ook de liefde tussen een ouder en een kind, de liefde voor boeken maar ook voor een klassieke manier van leven, over een man die uit zijn comfort zone wordt getrokken en beseft dat het leven daarbuiten best goed meevalt, en dat het de moeite waard is af en toe risico's te nemen. Zoals Zevin zelf schrijft: "Most people's problems would be solved if they would only give more things a chance".