dinsdag 24 oktober 2023

Recensie "Look Out For The Little Guy" - Scott Lang

Toen acteur Paul Rudd als het personage Scott Lang/Ant-Man zijn memoires voorstelde in de Marvel Film Quantumania, zocht ik meteen op of dat boek echt bestond. En ja hoor, het kon voorbesteld worden en zou begin oktober verschijnen.

Als een volgens De Ideale Wereld mentale twaalfjarige en Marvel fan, moest ik dit boek wel bestellen. En ja, het is best tof en heel anders dan ik me had voorgesteld.

Scott vat de avonturen die hij in de films beleefde goed samen, en geeft ook wat andere perspectieven. Hoewel die stukken zeker leuk zijn, zijn ze ook een beetje bijzaak naast de grotere boodschap van het boek, en dat is zijn persoonlijke levensfilosofie waarin hij probeert een zo goed mogelijk mens te zijn, of tenminste de vergissingen in zijn leven zoveel mogelijk terug goed te maken.

Hij vergelijkt zichzelf een beetje met Robin Hood, die neemt van de rijken (de sterksten) en geeft aan de armen (de zwakken). De "little guy" in de titel staat dan ook voor de kleine man in de straat, de normale mens die zich niet met geld overal uit kan lullen, die zich altijd moet verantwoorden, die altijd op het matje wordt geroepen, die vaak slachtoffer is van bullebakken en mensen die zich beter vinden dan hen.

Scott leert ons ook hoe belangrijk het is om te genieten van elk moment, omdat alles meteen voorbij kan zijn. Hoe belangrijk familie en vrienden zijn. Hoe je geen échte superkracht nodig hebt om andere mensen te helpen. Hoe je moet leren voor jezelf en voor anderen op te komen.

Persoonlijk had ik het boek nog iets grappiger verwacht, maar gezien de toch wel serieuze materie zie ik dat door de vingers. Het zou slecht zijn als de boodschap omwille van een teveel aan humor niet serieus genomen zou worden.

Het is allemaal vlotjes geschreven en als je het personage kent, hoor je bij het lezen de stem van Paul Rudd ook alles vertellen in je hoofd. Het klopt wel. Toch blijft het gek om iets te lezen dat als non-fictie tot zelfs autobiografisch wordt voorgesteld, maar wel degelijk fictie is. Zoals bij World War Z van Max Brooks, en de Twin Peaks boeken. Het is bijna een genre op zich, en iets wat ik best tof vind.