maandag 16 oktober 2023

Recensie "De Grijze Jager 1: De Ruïnes van Gorlan" - John Flanagan

Mijn zoon vraagt al langer dat ik ook de boeken van De Grijze Jager van John Flanagan lees. De eerste exemplaren heeft hij "geërfd" van de zoon van een collega van mij. Hij was er meteen aan verknocht. Daarna hebben we hem de nieuwere boeken cadeau gedaan, en sommige heeft hij zelf gekocht. Hij heeft nog een weg te gaan (ik geloof dat hij aan boek 11 moet beginnen). En ik ben nu ook bezweken.

De Grijze Jager speelt zich af in een fantasiewereld met veel middeleeuwse invloeden. De kaart is gebaseerd op ons Europa, alleen een beetje anders. Het land Araluen is een eiland, te vergelijken met het Verenigd Koninkrijk. Het is opgedeeld in vijftig "lenen", elk met een eigen baron en een soort academie waar de jeugd opgeleid wordt in een speciale vaardigheid om het leen te dienen. Zo zijn er de ridders die naar de krijgsschool gaan, de klerken die al het administratieve regelen, en ook de Grijze Jagers, de spionnen die op verkenning gaan en informatie verzamelen.

Het eerste boek in de reeks, De Ruïnes van Gorlan is een tof avonturenboek vol spanning maar ook humor. We volgen het verhaal vooral vanuit het perspectief van hoofdpersonage Will, in sommige hoofdstukken neemt zijn kameraad Arnaut die rol over, maar doorheen het verhaal lezen we ook tussendoor de gedachtegangen van de nevenpersonages.

Op "Uitverkiezingsdag" mogen alle weeskinderen in het leen hun toekomstige beroep kiezen. Hier komt een hele ceremonie bij te pas, die wat doet denken aan die van de sorteerhoed in de wereld van Harry Potter. Op die manier komt Will onder de hoede van Jager Halt. Tegen zijn goesting, want eigenlijk wou hij ook een ridder worden, zoals zijn op het slagveld gestorven vader. Tijdens de loop van zijn opleiding bij Halt begint Will zich echter goed thuis te voelen bij hem.

Dit eerste boek behandelt vooral de opleiding van niet alleen Will, maar ook Arnaut, die wél naar de krijgsschool mocht gaan. Ze kampen allebei met hun eigen problemen, er komt wat ruzie onderling, maar grote thema's in het boek zijn vriendschap en eer en dat komt allemaal wel in orde.

Na verloop van tijd komt het nieuws dat Morgarath, de grote slechterik die tijdens een vorige oorlog verslagen en verbannen werd, een nieuwe aanval voorbereidt. Onder begeleiding van Halt helpt Will in een eerste missie Morgarath's handlangers te onderscheppen, en moet hij met Arnaut samenwerken om alles tot een goed einde te brengen.

Het boek leest heel vlot, je wervelt als lezer door de pagina's heen en voor je het weet verrast de epiloog je met enkele onthullingen. Ik ben zeer benieuwd wat me in de rest van de reeks te wachten staat.