maandag 9 oktober 2023

Recensie "Holly" - Stephen King

De Bill Hodges trilogie zit te ver in mijn leesverleden om me nog goed te herinneren wie Holly Gibney precies was en wat ze daar gedaan heeft. Gelukkig kun je Holly van Stephen King perfect lezen zonder die achtergrondkennis.

Holly Gibney baat samen met haar partner Pete Huntley het privédetectivebureau Finders Keepers uit (tevens de titel van het tweede boek in de voorgenoemde trilogie). Pete is echter buiten strijd; hij is geveld door Covid. Holly staat dus alleen voor een nieuwe zaak: Penny Dahl meldt de verdwijning van haar dochter. Haar fiets is gevonden met een briefje dat ze genoeg had van alles. Maar Penny vertrouwt het niet.

King brengt ons dus een "gewoon" detectiveverhaal; niets bovennatuurlijks, geen monsters, behalve die van de menselijke soort. Een whodunit is het niet, want na de eerste hoofdstukken met Holly keren we terug in de tijd en lezen we het verhaal van een slachtoffer vanuit het perspectief van de daders.

Jawel, we hebben met een duo seriemoordenaars te maken, we weten van bij het begin wie ze zijn, dus de spanningsopbouw ligt erin hoe we zien hoe Holly dichter en dichter bij hen in de buurt komt, hoe ze de puzzelstukjes in elkaar past, en langzaam de waarheid ontdekt.

Naast spanning zit er zeker ook humor in het verhaal. Holly kan immers ook nog rekenen op de hulp van Jerome en Barbara Robinson, die ook in de trilogie voorkwamen. Deze twee jonge mensen zorgen voor een toffe dynamiek, en het feit dat ze zelf ook met de schrijverskunst bezig zijn, maakt het ook interessant; King introduceert wel vaker personages die zelf ook schrijven, en die uiteraard ook meteen succesvol blijken te zijn...

Wat intrigerend is om te ontdekken tijdens het lezen, is hoe de verschillende nevenpersonages reageren op Covid. Dit is het eerste boek dat ik lees waar het verhaal zich tijdens de pandemie afspeelt. King maakt daar ook veelvuldig gebruik van. Je hebt "goede" en "slechte" personages in dit boek, sympathiek en onsympathiek, en dit valt eens te meer op door hun standpunt wat betreft de vaccinaties en het gebruik van mondmaskers.

Hoewel Holly dus een pure thriller is, vond ik het in tegenstelling tot Billy Summers wél aangenaam om te lezen. Het verhaal bleef boeiend van begin tot einde, zelfs zonder typische King-elementen. In mijn ogen een waardige opvolger van de trilogie!