donderdag 3 maart 2022

Recensie "Later" - Stephen King

* * * *
Naast "Billy Summers" bracht Stephen King nog een tweede boek uit in 2021. "Later" is een deel van de Hard Case Crime reeks waartoe ook zijn verhalen "Joyland" en "The Colorado Kid" behoren. En "Later" is een veel beter boek dan "Billy Summers", hoewel het hoofdpersonage veel gelijkenissen vertoont met andere fictieve helden zoals Odd Thomas en Jimmy Tock, de geesteskinderen van Dean Koontz.

Jamie ziet de doden. En ze praten ook tegen hem. Maar slechts tot enkele dagen na hun dood. Eerst verdwijnt hun stem. Daarna verdwijnen ze zelf.

Maar Jamie is nog maar 8 jaar. Zijn moeder is de enige die van zijn gave weet. Als haar cliënt, een beroemde schrijver à la George R.R. Martin, sterft voordat hij haar zijn laatste manuscript kan bezorgen, vraagt ze haar zoon om met hem te praten en zo het verhaal alsnog op papier te zetten.

Jamie vertelt ons zijn verhaal wanneer hij 22 is. We zien hem met zijn gave opgroeien als tiener. Als de ex van zijn moeder, een politie-inspecteur, hem meeneemt om de waarheid uit een dode verdachte te krijgen, komen er nieuwe elementen in zijn leven en wordt hij zelfs gedwongen een bepaald ritueel uit te voeren dat we kennen uit een ander boek van Stephen King, namelijk "IT".

Maar Jamie is een aangename verteller en we leven mee met zijn verhaal en alle ontdekkingen die hij gaandeweg doet, niet alleen over de wereld om hem heen maar ook over zichzelf. Het is een spannend verhaal met bovennatuurlijke elementen met een degelijke Stephen King-vibe. Ik hoop dat zijn volgende boek in september, "Fairy Tale", ook zo meeslepend is.