zaterdag 12 maart 2022

Recensie "Het grote huis" - Nicole Krauss

* * * *
"Het grote huis" van Nicole Krauss is een intrigerend stuk literatuur. De opbouw van deze roman is best speciaal te noemen. Het doet me qua stijl wat denken aan "Cloud Atlas" van David Mitchell. Het is immers een collectie van vier aparte verhaallijnen die op één of andere manier met elkaar verbonden zijn. Hoe precies, dat is net aan de lezer om te ontdekken.

Het boek bestaat uit twee delen, en elke verhaallijn heeft een hoofdstuk in elk deel. Hierdoor duurt het wel even voor je de personages uit een verhaallijn opnieuw tegenkomt. Ik denk dat, om echt volledig vat op alles te krijgen, je het boek twee keer zou moeten lezen.

De stijl is in elke verhaallijn hetzelfde: het hoofdpersonage spreekt een ander, voor de lezer onzichtbaar personage aan in een soort van redevoering, of monoloog, of lange brief. Zo is er een schrijfster die praat tegen een edelachtbare, een rechter of zo. We hebben een vader die het aan het einde van zijn leven tegen zijn vervreemde jongste zoon heeft. Een oude man die ons vertelt over zijn dementerende vrouw met bepaalde geheimen die hij pas na haar dood ontdekt.

Er zijn enkele terugkerende namen die de vier verhaallijnen met elkaar verbinden, maar ook het schrijfbureau met negentien lades dat afgebeeld staat op de cover en van eigenaar naar eigenaar verhuist. Het boek is een puzzel waarbij je iedereen chronologisch probeert te laten passen in een grote tijdlijn. Op de achtergrond speelt vooral de Tweede Wereldoorlog, de deportatie van de Joden, het leven in Jeruzalem, etc. De puzzel is echter niet zo simpel in elkaar te leggen, waardoor ik denk dat een tweede lezing van het boek voor meer opheldering kan zorgen.

Vooral het einde van het boek valt een beetje tegen, omdat het heel snel gedaan is. Het laatste hoofdstuk is slechts enkele pagina's, en waar ik verwachtte dat alles netjes op z'n plaats zou vallen, draaide ik de laatste pagina om, om te ontdekken dat er niets meer op de achterkant stond buiten een dankwoord. Ik denk dat je zelf een paar verbanden moet leggen die niet letterlijk vermeld worden in de verhalen.

Terugkerende thema's in het boek zijn liefde en verlies, teleurstelling van de personages in zichzelf, gemiste kansen, het leven niet geleefd, wat als, ontevredenheid met hoe het leven gelopen is, en eenzaamheid vol herinneringen aan mensen die ondertussen verdwenen zijn.

"Het grote huis" van Nicole Krauss is nu vrij uit te lenen in Boekenruilkast Literaliefde!