vrijdag 28 mei 2021

Spelbespreking "The Complex"

* * * *
"The Complex" is een FMV (full-motion video) spel van de makers van "Late Shift", Wales Interactive. Je merkt duidelijk een verschil in kwaliteit met "She Sees Red". Het spel voelt aan als een aflevering van "Doctor Who" maar dan zonder de Doctor.

Het spel begint in de totalitaire staat Kendar. Ik ben dokter Amy Tenant die enkele slachtoffers verzorgt van een chemische aanval, samen met een collega. En hier maak je al de eerste keuzes in het spel: je hebt slechts kans om één van de mensen die voor je op een brancard liggen, te redden. Wie laat je sterven? Sowieso is je collega niet akkoord met je beslissing, en hij verdwijnt.

Na deze intro bevinden we ons in Londen, een hele tijd later, in een geheim laboratorium dat vergrendeld wordt na een uitbraak. Je oude collega duikt plots op en je moet opnieuw samenwerken. Maar in hoeverre is hij te vertrouwen? In een apart scherm kun je bekijken hoe elke relatie met alle andere personages evolueert, wie er nog leeft en wie er gestorven is - meestal door jouw toedoen - en hoe je eigen persoonlijkheidskenmerken zoals eerlijkheid, moed, nieuwsgierigheid, intelligentie en gevoeligheid zich vormen gebaseerd op je keuzes.

Het verhaal confronteert je met een aantal verrassingen, die het heel spannend houden. Veel dingen zag ik echt niet aankomen, en zorgde ervoor dat ik me eerdere beslissingen beklaagde. Op die momenten vraag ik me af, als ik een andere keuze had gemaakt, of daarna toch hetzelfde nog was gebeurd maar dan met een ander personage in de sleutelrol. Het spel daagt je dus wel uit om het opnieuw te spelen.

In totaal zijn er negen verschillende eindes, die je krijgt afhankelijk van welke van de 196 beslissingen je neemt. Vier personages vonden de dood, vijf bleven in leven. Aan het einde van mijn spelbeurt kreeg ik als evaluatie een altruïst te zijn. Ik heb het maar één keer gespeeld, heb acht van de twintig prestaties vrijgespeeld en deed daar twee uur en een kwart over.