zaterdag 10 februari 2024

Recensie "Iconencollectie: Martin Luther King" - Pino Buongiorno

☆ ☆
Martin Luther King Jr. is één van die historische figuren waarvan iedereen verwacht dat je die kent, want ze zijn toch oh zo belangrijk geweest in de geschiedenis, maar meestal heb je geen flauw benul wie ze eigenlijk waren. Ik vond het dus super toen ik deze versie van zijn biografie vond in de ruilbibliotheek.

Het boek geeft eerst een overzicht van King's leven. In wat voor gezin hij geboren werd, hoe hij predikant werd, daarna belangenverdediger, hoe zijn aandacht zich uitbreidde van segregatie naar de Vietnamoorlog en armoede in het algemeen, en uiteindelijk zijn dood, neergeschoten op een avond buiten zijn motel.

Daarna volgt een fotoreportage over het leven in de jaren '50 en '60, en de verschillende toespraken en optochten van King, wat ik om eerlijk te zijn toch wat interessanter vond dan het eerste deel, waar je uiteindelijk maar van de ene naar de andere geweldloze maar abstracte protestactie loopt, zonder dat je er een duidelijk beeld van kan vormen. De foto's helpen echt wel om de man in de geschiedenis te plaatsen, en de citaten uit zijn boeken, van zijn vrouw en zijn beste vriend scheppen en uitgebreider beeld van de persoon zelf.

Wist je trouwens dat zijn geboortenaam eigenlijk Michael was i.p.v. Martin? En dat hij heel fel aan populariteit moest inboeten nadat hij zich openlijk tegen de Vietnamoorlog uitsprak? En dat hij een zwak had voor het vrouwelijk geslacht? En misschien wel tien keer of ze de hand van een president van de Verenigde Staten heeft geschud? Kom je dus allemaal te weten als je dit soort boeken leest!