zaterdag 22 januari 2022

Recensie "De Vergeving" - Tim Griggs

* * *
Boekenruilkast Literaliefde is een goed verhaal rijker. Tim Griggs schreef "De Vergeving" (oorspronkelijke titel "Redemption Blues"). Het verhaal speelt zich af in de omgeving Oxford-Londen in Engeland, in de jaren '90. Matthew Silver is een bekende zanger met cliché huwelijksproblemen. Zijn vrouw wil er de stekker uit trekken en confronteert hem op een avond rond Kerstmis. Hij vertrekt met zijn twee dochters en verongelukt.

Het boek leest gedeeltelijk als een politieverhaal - hoofdpersonage Sam Cobb is dan ook inspecteur - maar het draait niet zozeer om het onderzoek naar een man die met zijn auto en twee kinderen per ongeluk de Thames inrijdt, maar om hoe de andere personages hierop reageren. Zijn vrouw blijft achter met één overlevende dochter die nog op het nippertje gered werd. Inspecteur Sam Cobb zelf kampt ook met een persoonlijk verlies uit zijn verleden en wil eigenlijk stoppen bij de politie en op de boerderij van zijn vader blijven, maar blijft dicht betrokken bij het meisje en worstelt de hele tijd met conflicterende gevoelen.

Het is een boeiend boek omdat het vooral rond de personages draait, maar soms kan het een beetje aanslepen. Het is een traag verhaal met weinig actie, het is zeker geen thriller, en hoewel het hier en daar best mooi taalgebruik heeft, is het ook niet echt literair. Het bengelt er overal wat tussenin, maar dat wil niet zeggen dat het niet de moeite is. Als lezer ben je echt wel benieuwd wat er van alle personages gaat komen.

De personages wisselen elkaar af per hoofdstuk, en zelfs in hetzelfde hoofdstuk is er soms een verandering van perspectief, netjes afgebakend door een witregel zoals het hoort. Hoewel de climax wat voorspelbaar was, bleek de uiteindelijke keuze van het hoofdpersonage toch het tegenovergestelde van wat ik verwachtte. Op de cover staat "een schitterende roman over de kracht van liefde die zelfs het grootste verlies kan verzachten". Een beetje overdreven, en te zoetsappig voor de werkelijke inhoud van het boek. Het blijft wel een diepmenselijk verhaal waarvan de personages zeker herkenbaar zijn.