woensdag 22 december 2021

Recensie "A Cornish Homecoming" - Terri Nixon

* * * * *
Het verhaal begon met "A Cornish Inheritance", waarin Helen Fox samen met haar twee dochters en zoon een hotel in Cornwall begint uit te baten. In "A Cornish Promise" komt Hollywood naar het hotel en zorgt een schipbreukeling voor extra intriges. Terri Nixon is nu dus weer op haar best met "A Cornish Homecoming", in het Cornwall van 1930. In dit derde en laatste deel van de Fox Bay saga ligt de focus vooral op Leah Marshall, vriendin van de familie, die deze keer zelf betrokken geraakt in een zwendel waar ze slachtoffer van dreigt te worden als ze niet het onderste uit de kan haalt.

Terri breidt de verhaallijnen moeiteloos aan elkaar, introduceert met gemak nieuwe personages en behandelt de bekende figuren met liefde waardoor we zelf ook alles goed willen zien komen.

Deze trilogie gaat immers over de verschillende relaties tussen de verschillende personages. Het gaat over waarachtige, eerlijke liefde. Ik heb het al eerder gehad over de kracht van Nixon als schrijver, maar ik kan het niet anders uitdrukken. Ze transporteert de lezer niet naar het verleden. Nee, ze brengt het verleden naar ons. Ze kiest die plaats en periode in de geschiedenis en beschrijft ze zo gedetailleerd, ze brengt de personages zo energiek tot leven, dat ze tot in het heden exploderen op de pagina's, in een fictief verhaal dat net zo goed waargebeurd kon zijn.

Het is ook een ongecompliceerd verhaal, zonder streken, zonder dat elitaire literaire, maar toch mooi geschreven. Een verhaal over gewone mensen, voor gewone mensen. Je komt tot rust als je Terri's verhalen leest.