woensdag 10 maart 2021

Spelbespreking "The Council"

* * * * *

Het is 1793. Ik ben Louis de Richet, het jongste lid van de Franse afdeling van de geheime Gouden Orde. Ene meneer Mortimer nodigt me uit in zijn landhuis op een eiland aan de kust van Engeland, samen met enkele historische figuren zoals George Washington en Napoleon Bonaparte. Mijn moeder was daar ook, maar is nu verdwenen. Mortimer wil dat ik haar vind.

"The Council" is een perfect voorbeeld van interactief verhalen vertellen. Het is een historische thriller zoals Robert McCammon ze schrijft met probleemoplosser Matthew Corbett in de hoofdrol.
Het spel is origineel in 2018 uitgekomen in 5 episodes. Ik heb het nu pas gespeeld en kon dus alle afleveringen meteen na elkaar doorlopen. Ik bracht in totaal 18 uur door - gespreid over een periode van 16 dagen - in deze indrukwekkend gedetailleerde spelwereld, zowel grafisch als qua verhaallijn.

Tijdens het spel kun je het landhuis verkennen. De gangen, de leefruimtes en uiteindelijk ook de individuele gastenkamers. Gaandeweg verzamel je informatie over de personages en historische figuren, informatie die je kunt gebruiken tijdens gesprekken met hen. Want een gesprek kan soms een uitdaging triggeren, waarin je de juiste antwoorden moet geven. Elk personage heeft zijn of haar sterktes en zwaktes. Afhankelijk van het resultaat, verandert het verder spelverloop.

Bij het begin van het spel kies je welke expertise je hebt: detective, diplomaat, of occultist. Gaandeweg verzamel je punten waarmee je deze expertises kunt upgraden, of zelfs nieuwe expertises kunt ontwikkelen. Deze expertises heb je nodig tijdens je zoektocht. Alles wat je doet, kost immers punten, waarvan je er maar een beperkt aantal hebt, maar als je voldoende expertise in een bepaald veld ontwikkelt, zijn sommige acties gratis. Je verzamelt ook hulpmiddelen die je ofwel een aantal punten teruggeven, ofwel bepaalde acties gratis maken, of die in dialogen de sterktes en zwaktes van je gesprekspartner tonen.

De eerste afleveringen zijn vooral een politiek spelletje: gastheer Mortimer heeft iedereen bij elkaar geroepen om over de mogelijke Louisiana Purchase te discussiëren. Louisiana was eigendom van Spanje. Spanje heeft de staat cadeau gegeven aan Frankrijk, dat het op haar beurt verkocht aan de Verenigde Staten. Het doel is om de Spaanse vertegenwoordiger, Manuel de Godoy, te overtuigen Louisiana aan de Fransen over te geven. De onthoofding van Franse koning Louis XVI gooit echter roet in het eten.

Na deze onderdompeling in politiek krijgt het spel echter een bovennatuurlijk kantje, waarin de Heilige Lans en demonen grote rollen spelen. De hele sfeer van het spel draait om. Plots moet je voorwerpen verzamelen en puzzels oplossen, en wordt je geconfronteerd met keuzes die hele grote gevolgen hebben, zelfs fysieke gevolgen voor Louis. Ik heb heel veel foute keuzes gemaakt (mijn hand werd bijvoorbeeld afgehakt), en in principe zou je die ongedaan kunnen maken door een hoofdstuk opnieuw te spelen, maar net zoals je in het echte leven de tijd niet kunt terugdraaien, heb ik dat hier ook niet gedaan en ik heb alle gevolgen geaccepteerd. Veel andere spelers vinden dat het spel vanaf dit punt de dieperik induikt, maar persoonlijk bleef het me intrigeren en was het nog steeds fijn om te spelen, ook al kwam er meer heen en weer geloop bij kijken. Je keert nog even terug naar het politiek spelletje, met enkele nieuw ontwikkelde talenten, maar dan komen enkele vreemde scènes voordat de finale er een snel einde aan breidt zonder al je vragen te beantwoorden.