maandag 13 januari 2020

Review "The Dreadfule Tale of Prosper Redding" - Alexandra Bracken

* * * * *
Dankzij Goodreads ontdekte ik Alexandra Bracken bij de publicatie van haar boek "Passenger" (op de derde plaats in mijn top tien van 2016), later gevolgd door "Wayfarer". Voor deze twee boeken schreef ze al de reeks "The Darkest Minds", ondertussen ook al verfilmd. Het eerste boek in een nieuwe reeks, "The Dreadful Tale of Prosper Redding", is in 2017 uitgekomen en staat al meer dan twee jaar op mijn leeslijstje. Het was een heel fijn gevoel om er eindelijk in te beginnen.

J.K. Rowling en Jonathan Stroud moeten oppassen. Dit fantasy-genre heeft in mijn ogen een nieuwe koningin. De manier waarop Alexandra Bracken een verhaal weet te verweven, is geweldig. Ik hou ervan hoe ze de wereld om haar hoofdpersonage heen beschrijft. Ze geeft veel aandacht aan de natuur, maar ook aan alle zintuigen. Geuren, geluiden, het zit er allemaal in en is magnifiek gedaan, bijna op een poëtische wijze. Dit oog voor detail bewijst dat ze met meer bezig is dan alleen maar haar verhaal.

Dat verhaal is zeker ook entertainend genoeg. Prosper Redding is de jongste telg in zijn familie. Wannneer zijn grootmoeder hem in de val lokt om af te rekenen met een oude familievloek, komt zijn oom tot de ... tja ... redding. Prospers lichaam huisvest een demon uit de onderwereld, en hij gaat op zoek naar een manier om die eruit te krijgen zonder het loodje te leggen. De demon, Alastor, praat regelmatig met Prosper, en als Prosper slaapt kan hij ook zijn lichaam overnemen. Alastor is echter al tweehonderd jaar niet meer op aarde geweest, en de wereld is ondertussen veranderd. Je merkt goed hoe Alexandra Bracken plezier heeft gehad met het bedenken van Alastors opmerkingen en dialogen.

In februari komt het vervolg uit. Ik kijk er naar uit om de verdere avonturen van Prosper Redding te lezen; dat boek ga ik zeker geen twee jaar meer laten liggen!