woensdag 31 mei 2023

Recensie "Een kleine geschiedenis van bijna alles" - Bill Bryson

* * *
Mijn volgende non-fictie boek is "Een kleine geschiedenis van bijna alles" van Bill Bryson. Zonder te stoefen had ik toch al een redelijke notie van de thema's die Bryson in het eerste deel van dit boek aansnijdt. Mijn allereerste spreekbeurt op de lagere school ging over ons zonnestelsel; ik tekende toen alle planeten op het krijtbord. En ja, Pluto was er toen ook nog bij. Of mijn medeleerlingen er ook zo enthousiast over waren, weet ik niet...

Toch verraste het boek me hier en daar nog met onbekende weetjes en anekdotes. Wat ik vooral positief vond, is dat in dit boek Bill Bryson minder zijn best doet om grappig te worden gevonden dan het geval was in "Shakespeare". Na die leeservaring dacht ik niet nog iets van Bryson ter hand te nemen, en ik had het waarschijnlijk niet gedaan als dit exemplaar niet in onze boekenruilkast Literaliefde had gestaan.

Het boek behandelt écht bijna alles. De oerknal, de ouderdom van de aarde, de ontdekking van radioactiviteit, loodvergiftiging, hoe atomen in elkaar zitten, quantumtheorie, ... En dat zijn nog maar de eerste honderd pagina's. Het stuk daarna over aardbevingen en vulkanen is best eng, dat over het leven in de oceanen indrukwekkend. Daarna volgen er echter een paar saaie hoofdstukken over aminozuren en eiwitten, bacteriën en fossielen. Het stuk over ziektes is best grappig om te lezen nu de mensheid effectief een nieuwe epidemie moet verwerken, maar dat maakt wel dat we deze brok informatie allemaal wel heel recent al eens gehoord hebben.

Spijtig genoeg blijft het einde van het boek minder interessant dan het begin. Darwin komt voorbij gevaren, we zien alles over de Neanderthalers, de Cro Magnons, de Homo Erectus en de Homo Sapiens, de discussie over de ijstijden, maar alle details zijn wat erover en het is veeleer slikken in plaats van verwerken. Misschien omdat de onderwerpen mij minder goed liggen. Misschien omdat na 400 pagina's het boeiende er een beetje af was.

Maar het is zeker allemaal heel indrukwekkend bij elkaar gezet. Alleen vraag ik me af welke ontdekkingen er in de voorbije 20 jaar geweest zijn, waardoor de informatie in dit boek ondertussen misschien achterhaald zijn. Dit vind ik altijd moeilijk bij non-fictie; wat klopt er nog van, en wat is werkelijk de waarheid?