maandag 15 mei 2023

Recensie "The Children of Men" - P.D. James

* *
Soms bekijk je een verfilming van een boek en denk je, "Hoe slagen ze er toch weer in om dit te verbrodden?" Uitzondering voor mij was "The Lord of the Rings".

Soms ontdek je pas achteraf dat een film op een boek gebaseerd is, en persoonlijk denk ik dan vaak, "Nou, die film was toch indrukwekkender." Voorbeeld daarvan was "The Lovely Bones".

Dus ik vermoed dat het heel vaak gewoon je allereerste ervaring met een verhaal is die je sowieso het beste vind.

Toen ik ontdekt dat de film "Children of Men" met Clive Owen gebaseerd is op een boek, wou ik dat onmiddellijk lezen. Bleek dat het geschreven is door P.D. James, bekend van de Adam Dalgliesh detectiveverhalen. "The Children of Men" hoort niet dus in deze reeks en is een apart verhaal.

Na 50 pagina's leek het mij alsof alleen de allereerste pagina de overzetting naar film gehaald had. Pas op pagina 130 (van de ca. 200) begon ik weer iets te herkennen, maar dat duurde niet lang.

Op 1 januari 2021 (het boek is uitgebracht in 1992 en dus technisch gezien science-fiction) wordt de op aarde laatstgeboren baby op 25-jarige leeftijd vermoord. De wereld is onvruchtbaar geworden, en het bevolkingsaantal daalt in sneltempo. Iedereen wordt ouder en sterft, maar er komen geen nieuwe mensen bij.

Theo doet zijn verhaal in dagboekstijl, maar dat vertelperspectief wordt regelmatig onderbroken door een reguliere verhaalstijl, met een alwetende verteller in derdepersoonsstijl. Waar de film een spannende actie-thriller was, staat het boek vol filosofische en religieuze praat en gebeurt er eigenlijk niet al te veel. Ik vond het te veel een passieve vertelling; pas aan het einde kwamen er enkele actieve scènes, wanneer de personages op zoek zijn naar een schuilplaats. Die lezen ook meteen veel vlotter, en ik had graag in het begin van het boek ook van die actieve scènes gezien, waar ze samen met hoofdpersonage Theo Faron uit de eerste hand de dystopische samenleving ervaren door ons samen met hem erdoorheen te bewegen. Nu blijft die wereld iets te abstract.

Ik ben er zeker van dat veel mensen de tegenovergestelde mening zullen hebben, maar ik vond het boek zeer middelmatig. Maar zoals ik al zei, word ik waarschijnlijk te fel beïnvloed door het reeds bestaande beeld in mijn hoofd van het verhaal.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten