donderdag 14 januari 2021

Spelbespreking "A New Beginning"

* * *

Na "Whispers of a Machine" speelde ik "Oxenfree" en "Late Shift" door, en toen was het tijd voor een nieuwe point 'n click met "A New Beginning"! Ik hou van de graphic novel-stijl van de tussenfilmpjes, maar waarom worden ze ondertiteld als de dialoog al wordt getoond? De interactie is een beetje onhandig, de muisknop ingedrukt houden, het werkwoord kiezen en loslaten. Karakterontwerpen zien er ook een beetje vreemd uit. Ik begrijp de houding van Fay niet, het is alsof haar lichaam krom is of zoiets, dat is gewoon geen natuurlijke ruggengraat die ze heeft. Maar ik hou wel van de achtergronden.

Sommige delen speel je als Bent, andere delen als Fay. Na een uur spelen was ik geïntrigeerd door het verhaal. Maar ik had al het gevoel dat dit een langzaam spel zou worden, zoals alles werkt. Bereikte hoofdstuk 3 na 4 uur spelen. De puzzels zijn uitdagend, maar komen er meestal op neer dat ik beter op moet letten. Veel tijd verloren met heen en weer zoeken naar dingen die ik heb gemist. Gelukkig heb ik altijd gevonden wat ik nodig had.

Ik ben het eens met de mensen die zeggen dat de stemacteurs niet zo geweldig zijn. De stem van Bent is de ergste, je kunt de acteur bijna de regels zien lezen. Ik had plezier met het spel, maar de grote ecologische boodschap erachter is een beetje overdreven. Na 10,5 uur speeltijd bereikte ik hoofdstuk 7. Na wat rondslenteren op het booreiland bevond ik me in Brazilië. Het spijt me te moeten zeggen dat ik nog steeds niet zo scherp was en meestal uiteindelijk alles op alles probeerde, kamers steeds opnieuw bezocht.

De puzzels zijn goed, maar je moet zeker de hotspots bekijken om alle items te vinden die je nodig hebt. Na 12,6 uur speeltijd verdeeld over 11 dagen heb ik het spel uitgespeeld. Had wat plezier met het saboteren van een kaartspel, het uitzoeken van een verrekijker (nadat ik me realiseerde dat de krassen geen normaal onderdeel van het apparaat waren) en een coole puzzel met communicerende vaten. Het einde was zowel een grote verrassing als een soort teleurstelling. Het lijkt erop dat er aan het einde niets echt is veranderd, en we kunnen alleen maar hopen dat de Svenssons erin slagen toekomstige veranderingen door te voeren.