zaterdag 2 januari 2021

Spelbespreking "Late Shift"

* * * *
Ik ben Matt, nachtbewaker in een parkeergarage. Op een avond neemt een autodief me gegijzeld nadat hij uit een ventilatiekoker valt en zijn arm breekt. Hij brengt me naar een groep bandieten die een vluchtauto nodig hebben nadat ze in een veilinghuis een porseleinen rijstkom uit de Ming dynastie willen stelen. Ik moet gedwongen meehelpen met de diefstal, maar tijdens een auto-ongeluk zijn alleen de vrouwelijke partner en ikzelf ongedeerd.

En zo begint het spel, of beter gezegd de interactieve film “Late Shift”. Het is een Britse productie, met echte acteurs in een misdaadverhaal dat zich in Londen afspeelt. Af en toe verschijnt er onderaan het scherm een keuze, met een tijdsbalk. Je moet uit twee of drie mogelijke reacties kiezen. Afhankelijk van wat je kiest, krijg je extra scènes te zien. In het begin komt alles uiteindelijk terug tot de grote verhaallijn, het is pas halverwege dat je keuzes grotere veranderingen teweegbrengen voor het einde van het verhaal. Er zijn 180 beslissingsmomenten die bepalen welke van de zeven mogelijke eindes je krijgt.

Tijdens mijn eerste speeltijd - ik speelde het spel braaf en volgzaam - werd de vrouwelijke partner vermoord en ikzelf gearresteerd. Daarna speelde mijn vriendin en zij gedroeg zich iets gedurfder, ze kreeg daardoor wat extra scènes te zien, maar maakte toch vaak dezelfde keuzes als ik. Op het einde kon ze vrij naar buiten lopen, zakken vol met geld, en werd de vrouwelijke partner waarschijnlijk alsnog vermoord, maar deze keer werd het niet getoond.

Ik ben van plan dit spel nog een paar keer opnieuw te spelen, andere keuzes te maken en kijken wat ze opleveren. De “film” duurt van 45 minuten tot anderhalf uur, afhankelijk van hoe je speelt. Na twee spelbeurten staat onze teller op 3 uur. De filmproductie zit goed in elkaar. Misschien dat je na een aantal keer proberen wel graag zou willen dat je sommige scènes kon doorspoelen, maar het blijft een boeiende manier om een verhaal te vertellen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten