dinsdag 15 september 2020

Spelbespreking "Yesterday" & "Yesterday: Origins"

* * * * 

In 2001 was het de voorlaatste keer dat ik speciaal naar een winkel reed om een graphic adventure game voor op de computer te kopen. De tijd van de spelletjesgiganten LucasArts en Sierra was vervlogen. En hier kwam Pendulo Studios, een Spaanse ontwikkelaar die "Runaway" uitbracht. Dat spel heeft sindsdien twee sequels gekregen, die ik nog niet gespeeld heb. Maar ondertussen hebben ze ook andere titels ontwikkeld.

In 2012 kwamen ze met "Yesterday", het verhaal van een onsterfelijke man met geheugenverlies. Telkens hij sterft, vergeet hij wie hij was. Hoe oud hij op dat moment ook is, hij komt dan terug met de leeftijd waarop hij in een heel ver verleden een alchemisch gemaakte drank dronk. Dit spel hield me nog geen 5 uur bezig. De puzzels zijn heel logisch en je weet bijna meteen wat je moet doen. Soms is het even goed nadenken, wat uitproberen, en gebruik maken van de sensor die hotspots in kamers aanduidt met interessante voorwerpen die je met het blote oog niet meteen kunt waarnemen. Maar in tegenstelling tot het vorige spel dat ik speelde, "Broken Sword 4", bleef ik hier nooit te lang vast zitten met uiteindelijk de nood aan een walkthrough. Ik speelde het van 3 t.e.m. 5 augustus (ontspanning tijdens mijn schrijfweek).

In 2016 kwam het vervolg, "Yesterday: Origins". Hetzelfde niveau van puzzels, dezelfde manier van spelen, maar een veel interessanter verhaal. We gaan verder waar het vorige spel eindigde, met de introductie van een nieuwe slechterik. En John Yesterday, het hoofdpersonage, gaat hier ook op zoek naar zijn oorsprong. We keren terug naar de Middeleeuwen, in een setting die heel fel doet denken aan "De Naam van de Roos". De verhaallijnen wisselen elkaar wat af. Je zou dus kunnen zeggen dat dit verhaal tegelijkertijd een prequel als een sequel is. Het spel duurt veel langer, en hield me iets meer dan 10 uur bezig. Ik begon eraan op 5 augustus en speelde het pas op 11 september uit.

Het enige nadeel aan het spel is de bediening. Je moet vaak voorwerpen en mensen van dichterbij bekijken, en hier laat de muis het soms afweten. Camerarotatie vertraagt soms willekeurig. En de inventarisbalk verschijnt en verdwijnt ook heel wispelturig. Ik heb geprobeerd het spel met een controller te spelen, maar dat maakte het nog erger. Met de muis kun je veel preciezer richten, dus ben ik daar weer op overgeschakeld.

Pluspunt aan "Yesterday: Origins" is de toevoeging van een tweede speelbaar personage in de vorm van Pauline Petit. Beide personages wisselen elkaar af in de verhaallijn, hoewel je het meeste met John Yesterday speelt. En soms moet je ook handmatig wisselen tussen de twee om bepaalde puzzels op te lossen. Maar wat mij betreft, mochten er langere sequenties zijn met Pauline. Ik vond haar veel leuker om mee te spelen.







Geen opmerkingen:

Een reactie posten