vrijdag 22 november 2019

Review "Nameless" - Dean Koontz

* * * *
In november heeft Dean Koontz zes korte ebooks uitgebracht bij Amazon, over het personage Nameless. Hoewel ze misschien afzonderlijk kunnen gelezen worden, volgen ze wel op elkaar. Maar in elk deel komt wel steeds dezelfde achtergrondinformatie terug.

"In the Heart of the Fire" is het eerste deel. Het las als de proloog van een groter boek. Het is een combinatie van zijn oude verhalen vol bovennatuurlijke elementen, en zijn high concept thrillers. Een melange van Odd Thomas en Jane Hawk. Deze eerste episode intrigeerde me immens. Het is het klassieke verhaal van het gevecht van Goed tegen Kwaad, gestreden door een man speciaal uitgerust om de situatie aan te pakken. Misschien is het slechts een marketingstunt: krijg meer mensen geïnteresseerd in ebooks door een exclusieve reeks uit te brengen door een gegaarde auteur. Koontz heeft het immers al eerder gedaan, digitale kortverhalen uitbrengen vlak voor de release van zijn nieuwe hardcovers. Maar als het verhaal goed is, kan me dat niet veel schelen.

"Photographing the Dead" sprak me minder aan, omdat het personage Nameless hier een partner heeft. De slechterik in het verhaal was niet zo afschuwelijk als die in het eerste deel, meer aan volwassen Roy Borden uit "The Voice of the Night". Ik vond het wel goed hoe Nameless zijn ontstaan in vraag stelt, net zoals wij als lezers. Ik zag hem een beetje als de dubbelganger in "Mr Murder".

"The Praying Mantis Bride" was dan weer beter dan de tweede episode, maar kon nog steeds niet aan het eerste tippen. Wat het goed maakt, is de toevoeging van een bovennatuurlijk element met een deus-ex-machine effect. Deze keer heeft Nameless niet slechts één partner, maar een heel team om de slechterik tegen te houden. Ik vond het beter toen hij nog alleen op pad ging, met alleen Ace om hem van de nodige intel te voorzien.

"Red Rain" is gemiddeld. Ongeveer even goed of slecht als de tweede episode, maar het krijgt van mij een extra ster door het terugkerende visioen dat Nameless heeft. Deze keer staat er zelfs een verantwoording waarom hij een heel team achter zich heeft. Ik begon me af te vragen of Koontz werkelijk gelooft dat er zoveel slechts in de wereld bestaat.

 "The Mercy of Snakes" was moeilijk te beoordelen. Het was goed, maar met zoveel tell in plaats van show. Het hele stuk over de zwendel bracht me bijna in slaap. Het terugkerende bovennatuurlijk element vond ik wel goed, vooral hoe het nog een stapje verder ging. Ik hoopte echt op een goede finale.

"Memories of Tomorrow" was inderdaad een geweldige finale. De missie deze keer beneemt maar de helft van het verhaal. De tweede helft gaat over de terugkerende herinneringen van Nameless waar hij iets aan wil doen. Ik vond het spijtig dat het gedaan was, het eindigde zo snel. En ik vraag me af of deze verhalen verbonden gaan zijn aan het nieuwe boek van Koontz, "Devoted", dat in maart 2020 gaat uitkomen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten