vrijdag 1 juni 2018

Boeken verslonden in mei


Het is soms verwarrend, het laatst verschenen boek van "Game of Thrones" lezen terwijl Q2 seizoen 7 van de TV-reeks uitzendt. Een reeks die al een tijdje het verhaal vertelt dat na "A Dance With Dragons" komt. Het verbaasde me trouwens hoe lang geleden het al was dat ik sommige scènes op het scherm zag. Maar de serie helpt wel om in m'n hoofd de gedetailleerde fantasiewereld van George R.R. Martin in beelden om te zetten. Een levendige wereld ook, want zelfs na 1050 bladzijden is er nog geen spoor van verveling. Toegegeven, sommige stukken zijn soms toch iets te gedetailleerd, bijvoorbeeld als een ridder zijn harnas aantrekt en je voorbij tien regels beschrijving van het materiaal moet. Ik merk wel dat ik als televisiekijker verwend ben; in het boek zitten veel hoofdstukken over personages die op het scherm niet of nauwelijks aan bod komen. Terwijl ik gewoon verder wil lezen over Jon Snow, Arya Stark, Tyrion Lannister en Daenerys Targaryen. Soms stond ik ook versteld van de verschillen tussen het boek en de serie, in die mate zelfs dat bij bepaalde gebeurtenissen totaal andere personages de hoofdrol spelen.

Op 19 juni is het 19 jaar geleden dat het ka-tet van Negentien Stephen King redde van een gewisse dood, zodat hij het verhaal van "De Donkere Toren" kon afmaken. Ik heb de 8-delige boekenreeks al verscheidene keren doorgelezen en ik kijk al uit naar ruimte in mijn leesschema om dit opnieuw te doen. De film viel wat tegen, hoewel het op voorhand duidelijk was dat het een vervolg was op het wielvormige verhaal van Roland Deschain en geen normale adaptatie. Daarnaast heeft Stephen King in samenwerking met Marvel ook een graphic novel reeks uitgebracht. Het eerste boek "De jonge jaren van de scherpschutter", toont de gebeurtenissen in de grote flashback van boek vier: "Wizard and Glass". Een verhaal waarvan ik telkens hoop dat het bij een volgende lezing toch een goed einde krijgt. De tekeningen zijn prachtig. De taal komt rechtstreeks uit de boeken en is zeer herkenbaar, hoewel ik die in het Engels heb gelezen. Sommige dingen zien er niet uit zoals ik ze me had voorgesteld, maar algemeen is het fantastisch in beeld gebracht. Ik kijk er naar uit om de andere delen in deze reeks ook te lezen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten