donderdag 27 april 2023

Recensie "The Secrets of Pencarrack Moor" - Terri Nixon

* * * * *
"The Secrets of Pencarrack Moor" van Terri Nixon is haar nieuwste literaire kind, in het genre waarin ze in mijn ogen het sterkste is. Ze bouwt verder op de setting van haar twee vorige historische trilogieën, de Penhaligon en Fox Bay saga's, om nieuwe personages te introduceren.

In dit verhaal volgen we Bertie Fox, van het Fox Bay Hotel, tijdens haar training op de pilotenschool. Daar deelt ze haar kamers met Gwenna en Tory, en nieuwkomer in de regio Irene krijgt het vierde bed toegewezen. Er zitten veel verwijzingen in naar de familie Penhaligon. En één personage is afkomstig van Lynher Mill, de setting van Nixons fantasyreeks.

De cover lijkt er misschien niet naar, maar het boek begint als een versie van "Top Gun" uit 1930. Nixon schrijft over Cornwall zodat je heel veel zin krijgt er op vakantie te gaan.

Nixon gebruikt een techniek uit haar thrillerreeks waarbij ze in de proloog een scène opvoert die zich enkele jaren voor het hoofdverhaal afspeelt, met andere personages. Je zit je dus automatisch de hele tijd af te vragen wanneer de twee verhaallijnen met elkaar gelinkt zullen worden. Wanneer die verhalen eindelijk samenvloeien, lijkt dat heel logisch, maar Nixon breidt er een beetje later nog een speciale onthulling aan vast, die wel extra verrassend is!

Naast dat thrillerachtig deel van de plot blijft de charme van het verhaal de dynamiek tussen de vrouwen, en hoe ze allemaal op hun eigen manier op zoek zijn naar hun plaats in hun wereld. Ze kampen allemaal met hun eigen problemen, zowel familiaal en relationeel als professioneel. Als Nixon dit soort verhalen blijft schrijven, zal ik ze blijven lezen!