Ze is een
chirurg met haar vork en lepel. Ze is een balletdanseres die pirouettes draait
in haar bord. Haar vork glipt sierlijk en snel in en uit haar mond. Hij knippert
en het precieze moment waarop het
voedsel haar lippen passeert, is al voorbij. Als een illusionist laat ze de
spaghetti van haar vork verdwijnen. Al even snel tovert ze de volgende lading
tevoorschijn.
Zelf heeft
Peter nog geen enkele hap genomen. Zijn maag knort maar niet van honger. De drukte
in het restaurant overstemt de klaagzang van zijn spijsverteringsstelsel
samengeknepen door een strop van zenuwen.
Waarom
heeft hij toch gelogen?
En waarom
heeft hij voorgesteld naar dit Italiaans restaurant te komen? Ja, hun tafel
staat op het binnenshuis terras van een nagebouwde piazza, langs de voorgevel
van een Florentische villa die de keuken aan het zicht verbergt. Bustes, vazen,
een fontein met vissen, weelderige bougainville, alles om het plaatje compleet
te maken. Een ideale locatie voor een eerste date. Maar nu heeft hij traditiegetrouw
alleen een vork en lepel gekregen om zijn spaghetti te eten, en hij weet niet
hoe eraan te beginnen.
Hij port met
zijn vork in de pasta, roert wat stukken gehakt in het rond met zijn lepel. Drinkt
van de witte wijn.
Wat alles
nog erger maakt, is dat hij zijn portefeuille is vergeten. Hij moet haar laten
betalen. En als hij niet snel leert spaghetti zonder mes te eten, draait dit
des te meer op een grandioze verspilling uit.
Het is
allemaal een kwestie van rotatie. Slierten opscheppen, vorkpunten in de lepel,
de slierten opdraaien, dan vork in de mond en hopen dat er onderweg niets
loskomt.
Maar fijne
motoriek is nooit zijn sterkste punt geweest. En leugens spinnen al evenmin.
“Hoe lang
ben je al terug single?” vraagt Elly.
De vork in
zijn linkerhand trilt.
“Oh, een
jaar ongeveer,” liegt hij. “Ik wou niet meteen iets nieuws starten. Eerst wat
tijd voor mezelf, alles op een rijtje zetten. Jij?”
“Ik heb
mijn laatste vriend drie maanden geleden eruit gegooid,” zegt ze. “Zodra ik te
weten kwam dat hij zijn verloofde met mij bedroog.”
De lepel
valt uit zijn rechterhand en klingelt tegen de rand van het bord.
“Alles
oké?” vraagt ze.
“Wat een
rotzak,” zegt hij. “Van zoiets word ik ook woest. Zulke kerels verknoeien het
voor ons goeie gasten.”
Ze lacht.
“Ben jij dan een goeie gast?”
Peter haalt
zijn schouders op, durft haar niet aan te kijken.
“Zeker dat
je oké bent? Je eet zo weinig.”
Hij grijpt
zijn kans. “Ik voel me niet zo goed, nee. Misschien moet ik even naar het
toilet.”
Hij legt
zijn bestek neer en staat recht. In de gang neemt hij zijn jas en loopt het
restaurant uit. Kristien zal blij zijn te horen dat zijn extra avondvergadering
toch niet doorgaat.
(Dit is het resultaat van een opdracht voor de opleiding Literaire Creatie aan de Genkse Academie voor Muziek, Woord & Dans, gegeven door Kaat Vrancken. Opdracht was een verhaal te schrijven over een willekeurig getrokken situatie, waarbij je een willekeurig getrokken voorwerp gebruikt als extra bevestiging van de situatie.)
(Dit is het resultaat van een opdracht voor de opleiding Literaire Creatie aan de Genkse Academie voor Muziek, Woord & Dans, gegeven door Kaat Vrancken. Opdracht was een verhaal te schrijven over een willekeurig getrokken situatie, waarbij je een willekeurig getrokken voorwerp gebruikt als extra bevestiging van de situatie.)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten