zondag 3 februari 2019

Recensie "Het Shakespeare Contingent" - Sam Laevers / Steven Bogaerts

* * *
Geheel onverwachts kwam "Het Shakespeare Contingent" me in handen. Een samenwerking tussen Sam Laevers, tienerzoon van een collega van mij, en Steven Bogaerts.

Wanneer Queen Elisabeth II plots komt te overlijden, belandt het Verenigd Koninkrijk in een nooit eerder geziene crisis. Vanuit het graf start de oude koningin echter dé ultieme noodmaatregel, een goed bewaard geheim dat meer dan 400 jaar verborgen bleef.

Hoewel de tekst op zich nog wat finetuning kan gebruiken, staat het verhaal er wel. Menig young adult, maar ook volwassenen, zullen genieten van deze Dan Brown in het klein. Alles zit er in: een plots sterfgeval, een mysterie dat alleen via een reeks puzzels en cryptische aanwijzingen opgelost kan worden, een geheime samenzwering. Hoofdpersonage Benjamin Pearson ontwikkelt zich als een echte Robert Langdon. 

Zonder een voet op Engelse bodem te hebben gezet, schrijft Laevers een reisverhaal neer alsof hij toch ter plekke alles onderzocht heeft, van Londen naar Stonehenge en Glastonbury. Ik ben al vijf keer in Londen geweest, en tijdens het lezen zag ik de stad weer volledig voor me. De hoofdstukken zijn heel kort, vertelperspectief verandert constant, en Laevers speelt ook wat met chronologie. Op een toch wat speelse manier durft Laevers zelfs echte leden van de Britse koninklijke familie als personages neer te zetten. 

De laatste hoofdstukken kon ik bijna niet neerleggen, klaar om het mysterie te ontdekken, hopende op iets goeds dat al het voorgaande netjes zou samenknopen. En Laevers levert ook af. Een onthulling die ik totaal niet zag aankomen, hoewel het van in het begin eigenlijk in je gezicht wordt gegooid, en een verklaring van het mysterie die toch voldoening gaf, hoewel ik toegeef nog niet alles volledig te snappen. Zoals gezegd had de tekst nog eens nagelezen mogen worden, maar als Laevers nog meer van dit soort verhalen blijft bedenken, gaat hij nog ver komen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten