maandag 27 april 2020

Review "Extremely Loud & Incredibly Close" - Jonathan Safran Foer

* * * * *
Ik heb lang geleden de film gezien, maar ik herinnerde me alleen een jongen die in de nasleep van 9/11 een sleutel vindt en op zoek gaat naar het slot. Maar "Extremely Loud & Incredibly Close" van Jonathan Safran Foer is veel meer dan dat.

Zijn het de foto's die her en der verspreid in het boek staan? De antwoorden van bekende mensen op brieven die Oskar de wereld instuurt? De pagina's uit de notitieboeken van Oskars grootvader met slechts één zin? Of omdat de aanslag op het World Trade Center hier veel centraler staat dan in de film het geval was?

Het is de combinatie van alles. Dit is het eerste boek van Jonathan Safran Foer dat ik lees, en ik wil nu al zijn andere boeken ook lezen. Dit exemplaar hebben we gevonden in een ruilbibliotheek in Stavanger tijdens onze cruise door de Noorse fjorden. En het heeft even geduurd tot ik het ter hand nam, maar het is het wachten zeker waard.

Het enige moeilijke wat ik aan dit boek vind, is dat de dialogen blijven doorlopen in een paragraaf. Een antwoord gesproken door een tweede personage begint dus niet op de volgende regel. Soms is het echt wel uitkijken waar de aanhalingstekens staan, en ik vergiste me regelmatig en wie wat zegt. Vooral in één van de laatste hoofdstukken waar de grootvader aan het woord is, waren lastig, meer omdat dit hoofdstuk één lange paragraaf is.

Maar voor de rest is het een zalig boek waar ik me met plezier in kon verliezen. Het is niet alleen het verhaal van Oskar die op zoek gaat naar dat slot voor zijn sleutel. Het zijn ook de brieven die zijn grootvader schrijft aan Thomas, Oskars vader. En het is ook het verslag van Oskars grootmoeder. Dit alles loopt wat door elkaar in afwisselende hoofdstukken. Soms wat verwarrend, maar uiteindelijk vormt het een mooi en briljant geheel. Dit is een boek dat ik veel eerder had willen lezen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten