vrijdag 19 augustus 2022

Recensie "Onder ijsbergen" - J. Bernlef

* * * * *
"Onder ijsbergen" van J. Bernlef is een plezier om te lezen. Het is een boek dat je niet kunt neerleggen. Het leest dan ook heel vlotjes. Een tijdje geleden las ik Bernlefs "Hersenschimmen" en was er toen aangenaam door verrast, en mijn verwachtingen voor dit "Onder ijsbergen" zijn volledig ingelost.

Juli, 1975. Rechter Jakob Olsen uit Kopenhagen wordt als waarnemer naar Groenland gestuurd om een verse blik te werpen op een oude moordzaak. De dader heeft zichzelf net opgehangen in de gevangenis en de autoriteiten willen hun gemoed geruststellen dat ze toch niets over het hoofd gezien hebben.

Jakob vertrekt op 2 juli en zal tot 6 juli in Groenland blijven. Het boek bestaat uit vijf delen, elk deel één dag, telkens opgedeeld in een aantal hoofdstukken. Om te beginnen lezen we het verhaal vanuit het standpunt van Jakob Olsen, maar gaandeweg krijgen we ook enkele hoofdstukken vanuit het perspectief van enkele mensen die hij ontmoet, namelijk pianist Nick Morello die optreedt in de lounge van het hotel waar Jakob Olsen verblijft, maar nog belangrijker lerares Lina Krog, die als zijn tolk fungeert tijdens zijn gesprekken met de plaatselijke Inuit, maar die daarnaast ook nog een veel belangrijkere rol zal spelen.

Het boek dateert van 1981 maar zou evengoed vandaag gepubliceerd kunnen zijn. Bernlef gebruikt makkelijke taal, hij wil niemand imponeren. "Onder ijsbergen" lijkt op een toegankelijkere versie van het IJslandse werk van Jón Kalman Stefánsson. Je leest het bijna in één ruk uit. Alleen het einde... Het is onvoldoenend maar toch niet teleurstellend. Of misschien omgekeerd. Een echte aanrader voor iedereen die houdt van Nederlandse literatuur!