donderdag 18 augustus 2022

Recensie "Tender is the night" - F. Scott Fitzgerald

* *

1934. De Franse Rivièra. Een strand ergens in de buurt van Nice. Rijzende filmster Rosemary Hoyt ontmoet het koppel Dick en Nicole Diver. Hun leven zal nooit meer hetzelfde zijn.

Dat is kort gezegd waar "Tender is the night" van F. Scott Fitzgerald over gaat. De rest kun je gemakkelijk zelf invullen. Maar de details, daar ontfermt Fitzgerald zich over.

In maart 2017 heb ik "The Great Gatsby" nog een keer gelezen, omdat hij duidelijk heel populair is. Maar eigenlijk vond ik het niet zo geweldig. Er staan verschillende mooie zinnen in, maar inhoudelijk vond ik mijn draai er niet in. Het irriteerde me eerder, hoe liefdesaffaires een acceptabele manier van leven blijken te zijn. Het is een boek waarbij ik me na elk hoofdstuk afvroeg: "Wat heb ik zojuist gelezen?" En ook na het einde miste ik elke connectie.

Om eerlijk te zijn voelde ik hetzelfde bij "Tender is the night". Hoewel er op een bepaald moment toch een draai aan het verhaal wordt gegeven.

Het boek bestaat uit drie delen. Een korte intro waarbij je de personages leert kennen en waarin je getuige bent hoe Rosemary en Dick naar elkaar toe groeien. Dan komt er opeens een flashback die vertelt hoe Dick en Nicole elkaar eigenlijk hebben leren kennen. Blijkbaar is er in de jaren '50 een nieuwe editie uitgebracht waarbij deze hoofdstukken van plaats gewisseld werden en je het verhaal chronologisch kon lezen. Maar bij Penguin hebben ze terug de originele tekst gebruikt voor de editie die ik las, en dat is eigenlijk wel een goede beslissing, want het verandert de toon van het verhaal en je kijkt meteen heel anders naar Dick Diver.

Uiteindelijk gaat het boek alleen over de relaties van Dick, en blijkt Rosemary niet zo'n groot personage te zijn dan wat je van het begin verwacht. Het is een klassieker uit een andere tijd, en dat merk je ook. Hoewel de tekst perfect Engels is, waarvan je elk woord apart duidelijk genoeg begrijpt, zweeft er toch iets onbegrijpelijks over de zinnen als geheel. Het is een andere manier van schrijven, een andere stijl, en het is moeilijk om daar doorheen te lezen en op zoek te gaan naar de essentie van het verhaal. Een verhaal dat in mijn ogen ook minder helder en boeiend was dan dat van "The Great Gatsby".