maandag 11 juli 2022

Recensie "De overbodigen" - Guy Brugmans

* * *
Voor de eerste keer kreeg ik effectief de vraag om een boek te recenseren. Het betreft hier "De overbodigen" van Guy Brugmans, een misdaadroman met een journalist als hoofdpersonage dat zich afspeelt in een Zuid-Amerikaanse stad in een niet-nader genoemd Zuid-Amerikaans land.

Jaime is journalist en stuit op een verhaal rond een vreemd medisch experiment op oude mensen. Samen met zijn collega Andrea probeert hij de waarheid te achterhalen, maar uiteraard krijgt hij wat tegenstand te verwerken.

Het is een ander soort misdaadverhaal dan ik gewoon ben. Geen politiethriller, geen moordenaar die gevat moet worden, maar een strijd tegen een corrupte corporatie, iets dat misschien meer geschikt is voor de boeken van John Grisham, misschien zelfs met een hint van Michael Crichton. Het verhaal begint heel simpel als een nieuw onderzoeksproject voor onze journalist, maar naarmate het boek vordert, wordt de situatie erger en erger.

Brugmans heeft een zeer toegankelijke schrijfstijl. Hij schrijft to-the-point, alles is heel duidelijk. Het enige wat me een beetje stoort, is hoe de focalisatie middenin een hoofdstuk plots verandert van het ene personage naar het andere, zonder onderbreking. Meestal wisselen de perspectieven heel duidelijk tussen Jaime en Andrea, maar voor mij moet het consequent blijven binnen hetzelfde hoofdstuk, en in sommige hoofdstukken laten ze om de beurt hun gedachten horen. Soms is het bij de start van een nieuw hoofdstuk ook even zoeken wie de ongenoemde "hij" of "zij" precies zijn en moet je het proberen uit de context te halen alvorens er iemand bij naam wordt genoemd.

Maar "De overbodigen" is een degelijk misdaadverhaal met interessante personages en een onverwacht einde dat zeker het lezen waard is.