dinsdag 17 maart 2020

Review "The Broken Girls" - Simone St. James

* * * *
"The Broken Girls" van Simone St. James verscheen ooit op Goodreads, en het leek me een interessant boek. Ik heb echter lang op mijn honger moeten zitten. Het boek is eerder een mysterie dan een thriller. Er zit te weinig actie in daarvoor. Het verhaal is simpel: een oude meisjesschool voor probleemkinderen die al jaren leeg staat, wordt opgekocht met plannen voor vernieuwing en heropening. Journaliste Fiona wil er een verhaal over schrijven. Tijdens een interview met de nieuwe eigenaar ter plaatse ontdekken de bouwvakkers in de waterput een lijk uit de jaren '50. Fiona wil uitpluizen wie het meisje was, en waarom ze gestorven is.

Het verhaal wisselt af tussen Fiona's verhaal, en dat van enkele meisjes die in 1950 naar die school gingen. Één van hen is een oorlogsvluchteling die in het gevangenkamp Ravensbrück heeft vastgezeten. Ik had nog nooit van dat kamp gehoord, en ik vroeg me af of het echt bestaan heeft en was van plan het op te zoeken. Toen ging ik met mijn zoontje geocachen in Dilsen en zag ik een gedenksteen over een verzetstrijder die ook in Ravensbrück zat.
Plots voelde het boek veel echter en persoonlijker aan, en ik had moeite om het neer te leggen. Waar ik in het begin nog twijfelde of ik het volgende boek van St. James op mijn lijstje zou zetten, is er nu zekerheid. St. James kan verhalen vertellen. Ze gebruikt niet veel tralala, het verhaal grijpt je vast omwille van de inhoud en niet door de stijl of fancy woordgebruik. En doet hoeft ook niet in dit genre. Ik ben benieuwd naar meer.





Geen opmerkingen:

Een reactie posten