woensdag 2 maart 2022

Recensie "Wat de zomer niet overleeft" - Tom Wright

* * * * *
We hebben momenteel een echte aanrader in onze Boekenruilkast Literaliefde. Een toevallige vondst tijdens de boekenverkoop van de bibliotheek van Dilsen-Stokkem. Deze literaire thriller van Anthos heeft een mooie cover en een intrigerende titel. En het duurt eigenlijk een hele tijd tot het gevoel van een thriller opduikt in "Wat de zomer niet overleeft" van Tom Wright.

De eerste helft van het boek lijkt elk hoofdstuk een losstaande anekdote te zijn uit het tienerleven van James. Hij woont bij zijn grootmoeder, omdat er iets is gebeurd tussen hem en zijn moeder en haar nieuwe vriend Jack. Het boek begint als ook zijn nicht Lee Ann, oftewel L.A., bij hen komt wonen na een vermoedelijk gelijkaardig voorval bij haar eigen ouders. Het is wat vreemd en mysterieus, je kan er vanalles bij bedenken, maar hun leven gaat voort en je ziet wel wat er komt.

Jim vertelt het verhaal vanuit zijn perspectief. Een verhaal over opgroeien, maar vooral over de omstandigheden waarin: drank, geweld, seks, ze spelen allemaal grote rollen in de wereld en deze kinderen ontdekken gaandeweg hoezeer ze volwassen mensen in de ban houden, en ze voelen ook zelf langszaamaan die vreemde aantrekkingskracht ervan tijdens het opgroeien, vooral wanneer Jim zijn oogje op een meisje laat vallen.

Als Jim en L.A. halverwege het boek op het lichaam van een vermoord meisje van hun leeftijd stuiten, gaat de bal aan het rollen en zijn ze aandachtiger voor de wereld om hen heen, en zien ze dingen die hen nooit eerder zijn opgevallen.

Tom Wright schrijft een meeslepend verhaal waarin je jezelf totaal verliest. Je blijft lezen, zo vlot gaat het. Een verhaal over opgroeien, over liefde en seks, maar ook over de keerzijde van die medaille, over machtsmisbruik en de monsters die op deze wereld rondlopen.