zaterdag 26 maart 2022

Recensie "Indiana Jones and the Army of the Dead" - Steve Perry

* * * *
In mijn tienerjaren kreeg ik ooit een stapel boeken van Wolfgang Hohlbein als verjaardagscadeau van mijn zus, stuk voor stuk extra avonturen van mijn favoriet fictief personage, Indiana Jones. Tot dan had ik er geen idee van dat er boeken over hem bestonden. De jaren nadien heb ik ze allemaal verzameld, 24 in totaal.

Vorig jaar ontdekte ik dat er in 2009, na het verschijnen van de vierde film "Kingdom of the Crystal Skull", een laatste boek verscheen: "Indiana Jones and the Army of the Dead" van Steve Perry. Nee, niet de zanger van Journey, maar de fantasy- en science-fictionschrijver. Hij schreef ook al boeken in het Star Wars-universum. Ik bestelde het meteen en de voorbije maand heb ik het gelezen.

Indy en Mac worden op missie gestuurd in het midden van de Tweede Wereldoorlog om te voorkomen dat de Nazi's of de Japanners een mysterieuze zwarte parel in handen krijgen, door de schrijver Joseph Conrad "Heart of Darkness" genoemd. Naast het verhaal van onze helden, lezen we ook vanuit het standpunt van drie antagonisten, eentje uit elk vijandig kamp: het Duitse, het Japanse, en dat van de plaatselijke bevolking, een Caraïbisch eiland waar vreemde praktijken plaatsvinden. Die wisselwerking is best tof en zorgt voor variatie en spanningsopbouw in het verhaal.

Perry geeft best veel details over wapens en vliegtuigen dat voor mij niet per se erin had hoeven staan. Voor de rest is het boek puur escapisme. Ik herkende heel veel termen in het boek door het computerspel "Gabriel Knight: Sins of the Fathers" dat over voodoo-praktijken in New Orleans gaat. Hij geeft de drie antagonisten in het verhaal voldoende achtergrond zodat het geen oppervlakkige, karikaturale schurken worden.

Wat spijtig genoeg wel wat oppervlakkig blijft, is het personage van Indiana Jones zelf. Het is geen typisch globetrottend avontuur, geen zoektochten in verborgen tempels vol valkuilen. De setting blijft beperkt tot Haïti en een naburig eiland waar alleen de jungle en stormweer - naast de zombies uiteraard - tegenwerken. Dit avontuur had even goed door een andere fictieve held beleefd kunnen worden, er is niets wat het echt Indiana Jones maakt.