vrijdag 28 januari 2022

Recensie "Piranesi" - Susanna Clarke

* * *
Hou vol als je "Piranesi" van Susanna Clarke leest. Het boek begint met een stortvloed aan beschrijvingen van een enorm gebouw met honderden of misschien zelfs duizenden ruimtes gevuld met standbeelden. Het is even wennen aan de obsessieve wijze waarop het hoofdpersonage alles catalogiseert; hij nummert alle ruimtes in functie van de windrichtingen. In dagboekstijl vertelt hij ons alles wat hij ziet en meemaakt. Eigenlijk heb je een plattegrond van dat "huis" nodig om het allemaal goed te kunnen volgen, maar in principe is dit niet echt nodig. Probeer er gewoon in mee te gaan en het wordt snel veel beter.

Na 80 pagina's duiken er namelijk enkele mysteries op die het boek eindelijk interessant maken. Clarke gebruikt populaire wetenschap om het bestaan van het Huis te verklaren. Als lezer begin je zelf verklaringen te zoeken en de identiteit van de verteller te ontrafelen.

Stilistisch is er ook wel iets aan de hand. Het Hoofdpersonage duidt de meeste zelfstandige naamwoorden aan met een Hoofdletter, zoals in het Duits. Dit vraagt ook wat Gewenning, maar tegen het Einde aan merk je het niet meer.

Je vraagt je misschien af waarom Clarke er 16 jaar over deed om een boek te publiceren dat qua volume slechts 1/3 van haar vorige boek is. Maar als je kijkt naar de chronologie van de gebeurtenissen is de structuur van het verhaal een pak ingewikkelder maar wel op een toffe manier verteld, via flashbacks in oudere dagboeken. De setting is immers te beperkt om er veel meer mee te doen.

Vergeleken met "Jonathan Strange & Mr Norrell" vind ik het toch een teleurstellend verhaal. Het is deze keer geen historische roman verweven met fantasy en magie. Het is eerder een science-fiction verhaal verweven met... tja, symboliek rond depressie is hoe ik het best kan omschrijven. Analyserende geesten zullen aan het einde misschien ook zeggen dat het Huis helemaal niet echt was, dat Piranesi vast zat in zijn eigen hoofd. Maar ik vind het toch romantischer om het verhaal te nemen zoals het verteld wordt.