zondag 17 april 2022

Recensie "Fair Game" - R.D. Nixon

* * * *

Glencoe, Schotland. Twee mannen ontmoeten elkaar in het midden van de nacht. Hun zaken zijn niet pluis. De identiteit van de ene man blijft geheim; de andere man wordt uiteindelijk door hem in elkaar geslagen en sterft. De politie vindt een verdachte, maar is hij wel de echte dader? De vrouw van het slachtoffer gaat op zoek naar de waarheid.

"Fair Game" van R.D. Nixon is het tweede boek in haar misdaadreeks "Clifford-Mackenzie", het duo privédetectives wiens beide families betrokken geraken in een paar moordzaken die niets met elkaar te maken hebben, of misschien wel, of misschien toch niet, of...

Net zoals in het eerste boek, "Crossfire", liggen er geen accenten op beschrijvingen van de natuur en omgevingen, want daar heeft de gemiddelde thrillerlezer niet zo'n boodschap aan. Ook zijn er opnieuw best veel personages, en het zou handig zijn om tijdens het lezen hun onderlinge relaties in kaart te brengen, bijvoorbeeld stamboomsgewijs of zo. Maar het is net dit element van familie en vriendschappen dat het geen typisch detectiveverhaaltje maakt. De focus ligt echt op die relaties, op hoe de mensen met elkaar omgaan, net zoals in de andere boekenreeksen van Nixon. Dat is haar sterkte als auteur, het waarheidsgetrouw op papier zetten van mensen en hun reacties op wat er om hen heen gebeurt.

Maar het thrilleraspect mag natuurlijk niet ontbreken wanneer je een misdaadverhaal schrijft, en daar levert Nixon ook goed werk. Onder de personages zitten enkele kinderen en bij hun stukken kwamen de twee jongens in "De stem van de nacht" van Dean Koontz in me op. Maddy Clifford, de vrouwelijke helft van het team, krijgt ook wat te verduren in dit boek en bij die stukken dacht ik aan heldin Chyna Shepherd in "De Sadist" van Dean Koontz.

Naar het einde toe wordt het boek heel spannend, als er ook wat meer actie in komt, en de whodunnit houdt stevig stand, tot bijna het allerlaatste moment. Ik weet niet hoe Nixon het heeft aangepakt, maar ik stel me voor dat ze - zoals in films of op TV - een kurkbord vol heeft gehangen met touwtjes aan prikkers die van de ene gebeurtenissen en personages naar de andere leiden, als een echte detective die alles aan elkaar linkt.