dinsdag 9 maart 2021

Review "Pebbles on the Beach" - Evelyn Hood

* * * * *
Vergis je niet, de cover van "Pebbles on the Beach", geschreven door Schotse auteur Evelyn Hood, lijkt op een liefdesromannetje voor een puur vrouwelijk publiek, maar dat is het helemaal niet. Dit is zelfs het eerste boek dat ik dit jaar vijf sterren geef, waarmee het meteen bovenaan mijn top tien komt te staan.

Het gaat over een Schots gezin ten tijde maar merendeels in de nasleep van de Eerste Wereldoorlog. Moeder Flora, vader Henry, zonen Thomas en Lachlan, dochters Rachel en Mattie. De nicht van Flora sterft, waardoor ze diens dochtertje Elspeth opvangt. Elspeth is het hoofdpersonage in dit boek en we volgen haar van haar 13e tot haar 19e levensjaar.

De oorlog is volop bezig en Thomas en Lachlan worden opgeroepen. Ze reizen naar Frankrijk en België om te vechten. Gelukkig komen ze allebei terug, maar Lachlan heeft shellshock en zowel hijzelf als het gezin McDonald moet daar mee leren omgaan. Thomas begint te werken als tuinman en chauffeur bij een rijk gezin, waarvan de jongste dochter verliefd op hem wordt. Rachel trouwt ondertussen met soldaat Bob, en krijgt in de loop van het boek huishoudelijke problemen.

Mattie wil lerares worden en gaat studeren in Glasgow. Omdat er geen geld genoeg is, moet Elspeth thuis blijven en gaan werken, ook al wil ze eerst ook graag lerares worden en daarna in een kantoor werken, want ze volgt avondlessen dactylo en boekhouden. Maar nee, Flora stuurt haar naar een naaisalon. Gelukkig krijgt ze een paar kansen om haar kunnen te laten zien en vooruit te komen in het leven.

De verschillende verhaallijnen vloeien naadloos in elkaar over. We krijgen van elk personage de teleurstellingen en de prestaties te zien. Elspeth blijft de rots waarbij iedereen houvast vindt. Het is een mooi boek, vlot leesbaar, uiteraard met thema's zoals familie, oorlog, liefde, de kloof tussen rijk en arm, maar ook over emancipatie, vrouwenrechten, respect. Ik was echt aangenaam verrast door dit boek, waarvan de stijl me deed denken aan de boeken van Terri Nixon. Het enige waaraan je moet wennen, is het Schots accent waarin de meeste mensen praten (bijv. "If ye havenae won mebbe it means ye've no' tried all that hard.") Gelukkig praat Elspeth normaal Engels.