vrijdag 1 juli 2016

Boeken verslonden in juni

Niet veel boeken gelezen deze maand. Ik heb mijn vrijetijdsbesteding wat anders ingedeeld. Het komt altijd neer op keuzes maken, want er is zo'n overaanbod om een mens bezig te houden. Je zou bijna vergeten om echt van de dingen te genieten en het meer zien als hulpmiddelen om de tijd te doden. Daarom is het soms wel goed om je focus te verleggen. En het weinige lezen maak ik in de volgende vakantiemaand wel goed ;)

Over het eerste boek dat ik in juni gelezen heb, bestaat al een eerder blogbericht. Daarin beschrijf ik "Only Revolutions" van Mark Z. Danielewski zo goed mogelijk, om een idee te geven wat een atypisch boek het is. Maar wat vond ik er nu eigenlijk van? Na "House of Leaves" is dit het tweede boek dat ik van Danielewski lees. Ik heb deze keer gemengde gevoelens, misschien omdat het tegenwoordig vooruit moet gaan bij mij. "Only Revolutions" heeft een zeer gelijkaardige opmaak als "House of Leaves", maar dat boek ging tenminste nog over iets. Het had een mysterie. Het trok je mee ondanks de zware dobber. "Only Revolutions" is moeilijker te volgen. Je moet de dingen echt interpreteren. De vele woordspelingen zijn wel tof en grappig voor iemand die verzot is op taal, maar geen idee hoe ze daar een Nederlandse versie van gemaakt hebben. Het einde is best wel goed, de stijl werd bijna Shakespeareaans, en ik heb er verschillende citaten uit gehaald.

Een interessante leeservaring was het wel, maar gelukkig kon ik halverwege de maand terug aan een normaal, eenvoudig boek beginnen. En wat voor eentje: "Freedom of the Mask", deel zes in de reeks over probleemoplosser Matthew Corbett, geschreven door Robert McCammon. Ik heb lang gedacht dat alle boeken gewoon op zichzelf staande verhalen waren met hetzelfde personage in de hoofdrol. Maar bij het lezen van "The Providence Rider", boek vier in de reeks, begon ik een rode draad te herkennen. Boek vijf was heel kort in vergelijking met de andere, een klein tussendoor verhaaltje, tot het einde voor serieus wat opschudding zorgt en in feite de katalysator is voor boek zes, "Freedom of the Mask". Het wordt al snel duidelijk dat dit boek de culminatie is van alle voorgaande verhalen, die hier allemaal met elkaar verweven worden. En het beste is: het verhaal is nog niet gedaan!

In de zomermaanden zijn de "Bill Hodges"-trilogie van Stephen King en "The Passage"-trilogie van Justin Cronin aan de beurt. Van allebei heb ik de eerste twee boeken al gelezen, maar zelfs op mijn jeugdige leeftijd kunnen de hersenen soms een opfrissing gebruiken ;)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten