maandag 21 maart 2016

Films en strips in 't echt

Zondagochtend, 8 uur. Daan wordt wakker met een perfecte timing. Vandaag breng ik hem immers vroeger naar zijn mama. Want samen met mijn schoonbroer moet ik de trein van iets na 9 halen richting Brussel. Daar gaat vandaag namelijk de allereerste editie van ComicCon door, een strip- en filmbeurs over fantasy en science-fiction, en nog zoveel meer eigenlijk. Onze verwachtingen zijn echter niet zo hoog; we hebben al vernomen dat er de vorige dag wel wat dingen misliepen met de organisatie: lange rijen aan de bonnetjesverkoop, het beschikbare eten dat na een paar uur al volledig op was, ... De verzameling "special guests" is ook niet zo indrukwekkend. De bekendste namen zijn Natalia Tena (Tonks uit "Harry Potter"), Robert Knepper (de slechterik in zoveel dingen) en Finn Jones (Loras Tyrell uit "Game of Thrones" en blijkbaar nu ook "Iron Fist" uit de gelijknamige nieuwe Marvel Netflix-reeks). En op de aangekondigde podia valt er eigenlijk ook heel weinig te beleven.

Anderhalf uur op de trein is toch al wat, maar nog altijd beter dan zelf naar hartje Brussel te rijden. We stappen uit in Brussel-Noord. Ik heb vanmorgen snel nog de te volgen straatnamen naar Tour & Taxis opgeschreven; iets te laat aan gedacht, anders had ik op voorhand een routekaartje kunnen afdrukken. Het is eventjes zoeken en we missen de Groendreef, maar we houden de westelijke richting aan en uiteindelijk bereiken we het kanaal. Daar maken we een kleine omweg om via een brug over te kunnen steken, en we zijn er! De rij aan de ingang is kort en we zijn snel binnen. Het is eventjes wennen aan een grote hoop volk samengetroept in dezelfde ruimte, maar om eerlijk te zijn had ik erger en dus drukker verwacht. Dit is nog net doenbaar.

Binnen worden we meteen verwelkomd door een levensgrote Hulk. Om ons er even aan te herinneren dat we in Brussel zijn, omarmt hij bijna de rood-witte raket van Kuifje. We moesten het maar eens vergeten dat we niet in één of andere Amerikaanse stad zijn waar ComicCon al jarenlang een ijzersterke traditie is ...Achter Hulk staan K.I.T.T. uit de oude TV-reeks "Knight Rider" en een DeLorean uit de "Back To The Future" films. Daar kan ik moeilijk voorbij lopen zonder een foto te nemen. Ik ben niet iemand die graag poseert voor de camera, en trouwens, ze vroegen vijf euro als je effectief IN de auto wou gaan zitten ... Het is voor de rest trouwens moeilijk om niet de hele tijd met de camera rond te draaien. Niet alleen om alle coole merchandise vast te leggen, want de meeste dingen zijn toch superduur ook al zou je ze als grote filmliefhebber dolgraag in je bezit willen hebben, maar overal waar je kijkt, zie je ook mensen verkleed als de Stormtroopers uit "Star Wars", Ghostbusters, Deadpool, Lara Croft, Predator, Loki, en vooral Harley Quinn is heel goed vertegenwoordigd onder de aanwezige cosplayers. Het schattigst zijn wel de cosplay-koppeltjes, en dan stel je u nog meer dan anders de vraag: hoe vinden die mensen elkaar toch?

Mijn schoonbroer heeft de programmatie opgezocht en zo weten we dat er om half twaalf op één van de podia een live podcast plaastvindt met onder andere Lieven Scheire en Alex Agnew. Dit grappige gebabbel over films en superhelden duurt een entertainend uur en blijkt eigenlijk het hoogtepunt van de hele dag te zijn. Daarna zijn we uitgehongerd, maar wij niet alleen. We hadden beter al drank- en eetbonnetjes gekocht voordat we naar het podium gingen, want nu staat er een lange rij die door slechts twee verkoopsters langzaam weggewerkt moet worden. Ook aan de toog is het aanschuiven en waren een paar extra helpende handen geen overbodige luxe geweest. Ik speel op veilig en neem een broodje, wat meteen ook een jeton goedkoper is dan de tweede mogelijkheid: een very basic hotdog waar mijn schoonbroer al snel genoeg van heeft. Één broodje en een bekertje Ice Tea voor 7 euro 50 ... volgens mij krijg je ze op een festivalweide nog goedkoper ...



Na het eten lopen we door de gangen en bewonderen de ook uitzonderlijk dure actiefiguren, beeldjes, miniaturen, replica's, etc. etc. Er ligt een fortuin in deze hal. Niet moeilijk, met prijzen die in sommige gevallen zelfs tot 500 euro reiken. En goed, elke hobby kost geld, zo ook het verzamelen van strip- en filmmemorabilia, maar dit gaat er bij mij toch echt wel over. Ik zou heel graag iets willen kopen, al was het maar als herinnering aan deze uitstap, maar ik krijg het geld niet over mijn hart. Als we alles gezien hebben, gaan we nog even naar het tweede podia voor een soort van introductieles over Marvel: de geschiedenis, de personages, de fictieve werelden ... Op zich best wel interessant om het eens allemaal op een rijtje te horen, want zelf ben ik eigenlijk pas bij de eerste "Avengers"-film een fan geworden en daardoor ken ik er nog niet zoveel van, maar de uitleg was zo amateuristisch, mijn schoonbroer wist het perfect te verwoorden: nog slechter dan een spreekbeurt op school. Dit had veel beter gekund, en de presentatrices hadden inderdaad beter hun originele presentatie gehouden in plaats van hem in te korten van anderhalf naar een half uur.

Met niets meer te doen gaan we om iets voor vier naar buiten. De wandeling naar het station gaat nu wat vlotter, en we prijzen ons gelukkig dat we met de trein gekomen waren, want het verkeer in de straten is pure chaos. We glippen er als voetgangers gemakkelijk tussendoor en komen tien minuten voor de trein naar huis vertrekt in het station. Een betere timing kun je niet hebben. Anderhalf uur laten komen we weer aan in Genk. Ik zet mijn schoonbroer thuis af en kijk uit naar een rustige zondagavond. Woensdagavond ga ik naar "De Held" in Studio C-Mine (een optreden zoals dat van Marble Sounds in november) en misschien dat ik maandag of dinsdag er ook nog een cinemake bij neem. "10 Cloverfield Lane" is namelijk uitgekomen vorige week, en die wil ik toch wel gezien hebben ...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten