donderdag 31 december 2015

Mijn geluksbokaal gaat open

Ik hou al enkele jaren een "geluksbokaal" bij. Bedoeling daarvan is om er telkens een papiertje in te gooien van iets wat je doorheen het jaar gelukkig heeft gemaakt. Ja ja, ik weet het, heel new age, noem me maar een esoterische hippie. Maar het werkt wel, en ik stond er altijd van te kijken hoeveel papiertjes er uiteindelijk in blijken te zetten. Want geloof me, doorheen het jaar voelt het totaal niet zo.

Ik moet wel toegeven dat ik zonet nog snel even door mijn agenda ben gegaan en nog wat extra papiertjes heb geschreven over dingen waar ik toen niet aan gedacht heb. Een klein inhaalmanoeuvre dus, want eigenlijk zag de bokaal er alles behalve gevuld uit. Zelfs nu komt het niveau niet eens tot aan de helft!


Maar als ik het deksel van de bokaal draai en de papiertjes open plooi, valt het resultaat best mee: 32 momenten van geluk (dat zijn er zelfs 9 meer dan vorig jaar!) verspreid over 5 globale categorieën: familie (4), uitstapjes (9), sociale contacten (9) vriendschappen (3) en persoonlijke passies (7). Sommige papiertjes hebben wel een wrange nasmaak, als ze gaan over gebeurtenissen met personen die ondertussen weer mijn leven zijn uitgestapt. Maar goed, die momenten zelf waren wel gelukkige momenten, en ze weggooien omwille van wat erna gebeurde, zou niet eerlijk zijn. Op zich waren het immers wél goede momenten, waar ik er liefst nog meer van had willen zien.

En ik besef ook wel dat ik minder kritisch zou moeten zijn wat betreft mijn momenten van geluk. Ik moet me wat minder viseren op de categorieën die minder of zelfs helemaal niet aan bod komen. Want ook al gebeurt er op die gebieden niets, dat wil niet zeggen dat het leven niet gelukkig kan worden gemaakt met ándere momenten.

Wie de kans krijgt het te vieren: veel plezier vanavond
en
Gelukkig nieuwjaar!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten